CAMPANYA DE DESCOMPTES

El comerç espera recaptar 850 milions en les rebaixes

El sector inicia oficialment el període de descomptes i espera recaptar aquest llarg cap de setmana un 15% dels ingressos previstos

rebajas-corte-ingles

rebajas-corte-ingles
Comença la campanya oficial de rebaixes.

/

3
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS / BARCELONA

"Compra molt i gasta poc", li desitjava una buscadora de gangues a la seva acompanyant davant la porta d'El Corte Inglés de plaça de Catalunya poc abans que l'establiment obrís les portes per donar per inaugurades 'oficialment' les rebaixes d'hivern que coindeixen amb el primer cap de setmana de l'any. Però aquesta vegada, amb algunes diferències. No hi ha hagut empentes, ni cues, ni carreres. Adéu a la tradicional 'foto finish' que recollia el moment en què la primera 'rebaixista' travessava la porta del tradicional escenari de descomptes. No s'esperava una altra cosa, no obstant, tenint en compte que realment les rebaixes ja s'havien iniciat durant la campanya de Nadal per a la majoria del comerç català. S'hi havien resistit la cadena de centres comercials i el grup Inditex, les vuit marques del qual no han iniciat les rebaixes fins avui. 

Amb el cartell de descomptes penjat ja en 30.000 establiments catalans -principalment de roba, calçat i complements- el sector espera facturar 850 milions d'euros, dels quals aproximadament un 15% --uns 125 milions d'euros-- es recaptaran durant aquest llarg cap de setmana. "L'efecte calendari afavoreix que el primer cap de setmana de rebaixes sigui bo. Són quatre dies --de dijous a diumenge--, no hi ha col·legis i la millora de les rendes de les famílies és un fet", comenta Miquel Àngel Fraile, president de la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC).

S'espera més facturació, d'entre el 3% i el 5%, respecte de les rebaixes passades, per al conjunt del sector, però més distribuïda en temps i espai. "La veritat és que les primeres hores han sigut més tranquil·les que en altres ocasions", comenta un dels responsables de secció a la planta de moda de dona dels grans magatzems esmentats, "però encara és aviat. Aquesta tarda l'activitat s'intensificarà i esperem que el dia més intens sigui  dissabte", ha afegit. Menys afluència que quan les rebaixes s'iniciaven de forma conjunta, però amb un ritme de vendes creixent, particularment a les plantes de moda d'home i dona. La mateixa sensació d'intensitat comercial, sense aglomeracions, que podia apreciar-se a la botiga de Zara de la Gran Via. "Hem començat avui i l'activitat és considerablement superior a la de la setmana passada", ha comentat el responsable del local. "La campanya de rebaixes serà bones", ha aventurat. 

Malgrat que la demanda s'intensifica, l'increment de l'oferta permetrà una absorció sense excessives aglomeracions, es considera en el sector. El cert és que a més de les esmentades, totes les grans cadenes de moda --Mango, H&M, Desigual, Cortefiel, i altres-- ja fa diversos dies que estan de rebaixes, per "donar sortida a una demanda de regal nadalenc", comenten fonts d'una d'aquestes cadenes, que ara espera complementar amb una demanda més familiar: "La compra de roba d'hivern que necessiten les famílies. Esperem que la climatologia hi acompanyi", agreguen, a l'espera que les temperatures definitivament baixin. 

Notícies relacionades

increment de l'ofertaEn tot cas, el canvi d'escenari temporal de les rebaixes també ha comportat una progressió dels descomptes. Cadenes de moda com Furest mostrava el cartell de rebaixes de fins al 30% la setmana passada, mentre que avui els descomptes ja eren del 40%. Es tracta d'una estratègia comercial aplicada per la majoria de les cadenes que van començar rebaixes abans per mantenir els marges equilibrats i oferir incentius que atreguin els clients. En tot cas, la xifra que més es repeteix en les ofertes comercials és el 50: "Rebaixes de fins al 50%" anuncien la majoria de rètols. Alguns establiments mantenen una forquilla d'entre el 20% i el 50% segons el tipus de producte que es posi a la venda.

CONFUSIÓ LEGAL

El sector empresarial reconeix que aquestes rebaixes es desenvolupen en un marge una mica confús, com a conseqüència del buit legal generat per la suspensió de la llei catalana d'horaris comercials dictada pel Tribunal Constitucional, encara que agreguen que això no serà un obstacle perquè la campanya sigui millor que les de l'any anterior. Així mateix s'espera que, malgrat que el període de descomptes s'estén fins a finals de febrer, s'espera que en els primers 15 dies es produeixin almenys un terç de les vendes.