COMERÇ EXTERIOR
L'Àsia ja aporta més de la meitat de l'activitat del port de Barcelona
La Xina és el principal soci comercial de la infraestructura barcelonina
Les exportacions a Hong Kong i Corea del Sud s'han duplicat durant la crisi
Terminal d’Hutchinson en el port de Barcelona /
El port de Barcelona s'havia marcat com un dels seus objectius estratègics convertir-se en una de les principals portes d'Europa per a l'Àsia i sembla que va camí d'aconseguir-ho. Aquest any, les xifres d'intercanvi de mercaderia en contenidors (utilitzant la mesura en Teus) amb l'àrea geogràfica asiàtica superaran, per poc, més de meitat de tota l'activitat del port, i amb increments anuals en pràcticament tots els països amb els quals manté relació.
El primer soci comercial del port torna a ser la XinaXina, que va aconseguir aquesta posició ja fa uns anys gràcies a les elevades xifres d'importacions, però que els últims anys s'ha consolidat en el primer lloc per un increment molt fort també de les exportacions que s'embarquen des de Barcelona. I això ha passat durant els anys de la crisi a Espanya. Fins al punt que entre el 2007 i el 2015 la xifra de contenidors carregats al port català amb destí a infraestructures xineses s'ha més que duplicat: de 29.235 contenidors s'ha passat a 60.800 aquest any. Aquest augment de les exportacions ha permès que aquest any s'hagi aconseguit un rècord d'intercanvi de mercaderia en Teus, malgrat que les importacions es xifren en 183.805 contenidors, uns 17.000 per sota del rècord aconseguit el 2007.
LÍDER EN DESCÀRREGUES
Aquest any, la Xina ja ocuparà el segon lloc a la llista de països que carreguen al port barceloní, amb el 10% del total, només superada per Espanya, amb el 12,4%, i seguida per un altre país asiàtic, la Unió dels Emirats Àrabs. Unes xifres que disten molt a la baixa de les importacions, en les quals la Xina és la líder indiscutible: copa en solitari gairebé el 41% de totes les descàrregues a Barcelona.
Les exportacions cap a països de l'Extrem Orient i el Japó i el Sud-est Asiàtic no han parat de créixer durant els anys de la crisi, excepte en el cas de Taiwan, que va patir una baixada el 2012 i encara no s'ha recuperat. Aquesta situació contrasta amb els casos de Hong Kong, que ha duplicat la seva activitat des del 2007 fins a arribar als 24.000 Teus aquest any, igual que Corea del Sud (14.337) i les Filipines. El Japó ha tornat a acostar-se als 9.000 Teus, que només va superar el 2008. També és significatiu el cas de Singapur, país que ha duplicat les càrregues des de Barcelona, fins a acostar-se als 20.000 Teus.
MERCAT ESTRATÈGIC
"L'Àsia és un mercat absolutament estratègic per al port de Barcelona", ha declarat a EL PERIÓDICO el president del port, Sixte Cambra. I ho és "tant pels volums de tràfic que intercanviem com per les perspectives de futur que tenim en aquesta àrea geogràfica", afegeix. Cambra afirma que la presència barcelonina a l'Extrem Orient està molt consolidada. El port té un representant permanent i una relació molt estreta amb els principals operadors i clients, realitza diverses visites comercials a l'any i participa de forma destacada en fires professionals i en les principals mostres sectorials.
Notícies relacionadesEl president del port destaca un aspecte que ha sigut clau en el recent increment de relacions comercials amb la Xina: "El nostre vincle amb l'Àsia, i concretament amb el nostre el primer soci comercial, la Xina, s'ha vist reforçat amb l'aposta de Hutchison Port Holdings (HPH, el primer operador de terminals portuàries del món, amb seu a Hong Kong) per la infraestructura barcelonina". El port confia, de cara al futur, a incrementar aquesta activitat comercial amb la creació del que Cambra anomena ports en xarxa i que inclou la gestió de terminals marítimes interiors.
Una altra institució que està contribuint a aquest augment de les relacions de Barcelona amb la Xina és el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CSZF). En una recent visita d'empresaris xinesos al Consorci, el cònsol general de la Xina a Barcelona, Tang Heng, va destacar que a Catalunya actualment hi ha les més grans inversions xineses a Espanya, amb l'afegit de disposar del port de mercaderies de més importància del Mediterrani.
Entren maletes i roba, i surten vehicles i aliments
- INVESTIGACIÓ Un regidor del PP a Esplugues va colar com a despeses del partit factures pròpies
- Salut pública Els metges avisen de l’expansió de la tinya entre els joves
-
- Una història de superació "L’addicció va agafar les regnes de la meva vida"
- Chery inicia el desembarcament xinès en el motor espanyol
- Puigdemont exigeix a Sánchez revertir "l’espoli fiscal" si vol el seu suport
- El PSC planteja ajudes iguals per a les famílies monoparentals i nombroses
- ERC busca en la indústria un motor per atraure nous votants
- Podem i Sumar pugnen per aconseguir representació parlamentària
- Camí de les urnes El PSOE confia en una coalició amb el PNB i no veu riscos per al Govern