L'escàndol dels motors trucats de Volkswagen esquitxa Seat

La marca va vendre cotxes amb la trampa detectada i ratifica la inversió de 3.300 milions fins al 2019

Les organitzacions de consumidors preparen reclamacions dels clients afectats a Espanya

Línia de construcció del cotxe Seat León a la factoria de Martorell.

Línia de construcció del cotxe Seat León a la factoria de Martorell. / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

L'escàndol dels motors trucats de Volkswagen també va afectar Seat. La marca espanyola ha reconegut que va vendre cotxes amb la trampa per burlar els controls d'emissions de gasos. Sis dies després que esclatés el Volkswagengate, la direcció de Seat va modificar la seva resposta inicial de fugir d'estudi i eludir la confirmació que alguns vehicles produïts a la fàbrica de Martorell també anaven equipats amb el dispositiu que ocultava els elevats nivells d'òxid de nitrogen. No obstant, el president de Seat, Jürgen Stackmann, va haver de sortir ahir al pas per admetre que l'escàndol ha esquitxat la marca i per confirmar la inversió prevista de 3.300 milions d'euros a Martorell fins al 2019.

En una reunió convocada de forma urgent amb els sindicats, Stackmann va intentar calmar les tèrboles aigües a la factoria catalana i respondre l'exigència d'informació per part del comitè d'empresa en relació amb els motors i els plans de futur de la companyia.

El directiu va assegurar que «no hi ha risc» per a les inversions de 3.300 milions d'euros anunciades per a Seat. «Tenim un pla clar, un pla fort de marca i es mantindrà sòlid», va indicar en declaracions facilitades a Efe. Stackmann va advertir que només quan la investigació iniciada estigui «completament acabada» estaran en condicions d'informar sobre el nombre i els detalls dels cotxes afectats.

RESPONSABILITATS / El conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, també va llançar un missatge tranquil·litzador sobre les inversions de Seat. «Les inversions previstes -va assegurar Puig- es mantindran ja que, més enllà de l'import de les sancions, les inversions són precisament per innovar i continuar tenint quota de mercat de cara al futur».

Però el president del comitè d'empresa, Matías Carnero, va exigir «plenes garanties» sobre les inversions i va anunciar que els sindicats estudien, a través del comitè mundial, la possibilitat d'exigir judicialment responsabilitats a directius del grup pels perjudicis causats a la marca i als treballadors. CCOO va demanar que es depurin responsabilitats «fins a les últimes conseqüències» i «la defensa del bon nom dels treballadors de Seat i del conjunt del consorci».

«Seat ha equipat també els motors EA189 del Grup Volkswagen -els que tenien la trampa instal·lada- en alguns dels seus vehicles», va assegurar la companyia en un breu correu electrònic, que afegia que aquests cotxes «són absolutament segurs i aptes per circular» i que els nous models a la venda «compleixen, sense excepció, els requisits legals i les normes mediambientals».

Un portaveu de la firma va matisar que la fàbrica de Martorell es va limitar a instal·lar als seus models els motors subministrats pel grup Volkswagen. Segons l'autoritat mediambiental dels Estats Units, la multinacional va equipar alguns dels seus vehicles amb un sofisticat sistema informàtic que, a través de sensors instal·lats al cotxe, detectava quan s'estava sotmetent a una prova d'emissions i reduïa les emissions d'òxids de nitrogen durant el test per no superar els nivells màxims.

Mentrestant, les organitzacions de consumidors responen a una allau de peticions d'informació de clients de Volkswagen i preparen accions per reclamar possibles indemnitzacions pel que consideren com un frau als compradors.

Notícies relacionades

GABINET DE CRISI / El gabinet de crisi creat pel Ministeri d'Indústria per seguir «minut a minut» les repercussions de l'escàndol també espera la informació detallada sol·licitada pel titular del departament, José Manuel Soria, al vicepresident mundial de compres de Volkswagen i president del consell d'administració de Seat, Francisco Javier García Sanz. Alguns partits de l'oposició i organitzacions ecologistes van criticar la reacció lenta de l'Executiu.

El secretari d'Estat de Comerç, Jaime García-Legaz, va mostrar la seva confiança en el fet que l'escàndol de Volkswagen no afecti les exportacions o pugui contagiar la resta del sector automobilístic europeu, que és «tremendament sòlid».

Temes:

Volkswagen