Les promotores tornen a vendre pisos sobre plànol en algunes zones

Barcelona i la primera corona metropolitana confirmen el canvi de tendència del sector

El preu final de l'immoble continua com a factor de més pes a l'hora de tancar operacions

Promoció de Way House a Sant Feliu de Llobregat.

Promoció de Way House a Sant Feliu de Llobregat. / JOAN PUIG

4
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTIAS / BARCELONA

Vendre 23 vivendes d'una promoció de 37 en un cap de setmana no és poca cosa per al promotor. Si, a més a més, la venda s'ha tancat sense que s'hagi col·locat encara la primera pedra al solar costa molt de creure que estem parlant del sector immobiliari en l'actualitat.

Però la realitat s'imposa i davant la crisi, que va deixar sense oferta les zones amb més demanda de Catalunya -també d'Espanya-, ara les noves vivendes que surten al mercat s'absorbeixen amb una rapidesa que s'havia oblidat.

L'experiència de Wayhouse, una petita immobiliària que va néixer el 2011, pot servir com a exemple dels nous hàbits del mercat, tot i que no és l'única, perquè l'experiència d'altres promotors que estan construint a l'àrea metropolitana és semblant. «Venem», resumeixen.

El ritme venedor depèn de diversos factors, sobretot del preu. Wayhouse va començar a comercialitzar la seva tercera promoció de vivendes a Catalunya, concretament a Sant Feliu de Llobregat, ara fa un mes, i el primer cap de setmana ja havia venut més del 60% de la promoció. «No hi ha gaires secrets- afirma Xavier Puig, soci de la promotora-.Adquirim sòl a bon preu, cosa que permet que el preu de sortida de les vivendes ofertes sigui també assequible».

DUES I TRES HABITACIONS / Aquesta immobiliària ven pisos d'uns 80 metres quadrats de dues i tres habitacions. A Sant Feliu de Llobregat, el preu és de 200.000 euros més el 10% d'IVA, però en la promoció anterior que va efectuar a l'Hospitalet de Llobregat el preu era de 165.000 més IVA. «Per fer-se una idea del que ha canviat el mercat, cal recordar que a Sant Feliu es venia la mateixa classe de pisos a 400.000 euros el 2006», recorda Puig.

Wayhouse ha portat a terme tres promocions, la primera ja està entregada, la segona està en la fase d'obra i la tercera té la llicència d'obra i no s'ha començat a construir. «En tots els casos, el comprador busca primera vivenda, no hi ha compradors que busquen pisos com a inversió amb el propòsit de llogar-los», precisa.

Confirma que l'oferta comença a despuntar que a la mateixa zona de Sant Feliu tres promotores més -Corp, Rilaura i Sorigué- tenen altres promocions que estan en curs. «En tenim sis a l'entorn de Barcelona, a Sant Feliu, Badalona, Granollers i Sabadell, que gestionem directament i dues més, per mitjà de companyies participades, a Esplugues de Llobregat i a Badalona», explica Luis Gil, responsable de promoció immobiliària de Sorigué.

Aquest grup lleidatà és un dels que més construeix avui a l'entorn metropolità i pràcticament ho ven tot abans de començar la promoció: «Quasi el 100% de les vivendes s'acaben venent sobre plànol», assegura. Tot i que hi acompanyen els preus: «Els hem reduït entre el 40% i el 50%», diu.

Vendre per preu segueix sent més fàcil que vendre per qualitat. Vía Celere és una immobiliària madrilenya que s'ha proposat posar en marxa la construcció de 400 pisos a l'àrea de Barcelona durant aquest any. Ja ha comprat terrenys a Can Batlló, davant de l'edifici de La Campana, per a una promoció de 170 pisos. També ha adquirit un solar al Fòrum per aixecar 160 vivendes. La immobiliària argumenta que tots els seus pisos ofereixen la qualificació energètica A i uns nivells de qualitat per damunt de la mitjana. Els seus preus també estan per sobre de la mitjana.

De moment, l'única promoció que han començat a vendre -sobre plànol-, és al carrer d'Aragó de Barcelona. Es tracta de 67 pisos a l'antiga seu de Revlon. «El primer cap de setmana vam rebre 180 demandes d'informació», explica Roberto Blanco, director de la immobiliària a Catalunya.

En un parell de mesos, no obstant, únicament ha venut vuit pisos. «El ritme és més lent, però hi ha promocions que surten amb preus baixos per vendre aviat i aconseguir finançament bancari. Per nosaltres aquest no és el factor diferencial», avisa Blanco.

VENDRE PER FINANÇAR-SE / Els bancs són més exigents que temps enrere respecte al finançament. Les raons són sobradament conegudes: no volen sorpreses desagradables com va passar amb l'esclat de la bombolla. Són més estrictes pel que fa als criteris de concessió i, a més a més, prefereixen vendre les seves pròpies promocions abans que les de tercers. Per això, es fa gairebé imprescindible per als constructors assegurar la venda dels pisos per aconseguir el finançament.

Notícies relacionades

Una altra exigència és que els seus pisos estiguin en zones amb demanda acreditada. Encara que existeixen 72 poblacions a Catalunya en què teòricament hi ha demanda de vivendes -segons el criteri de la Generalitat per aplicar la taxa sobre pisos buits de la banca--, el cert és que on més es construeix és a Barcelona i a la primera corona metropolitana. El districte 22@ i Cant Batlló són les zones amb més solars disponibles i on existeixen més promocions en marxa.

En la primera corona metropolitana hi destaquen les poblacions de Sant Feliu de Llobregat, Esplugues, Sant Just Desvern, l'Hospitalet de Llobregat, Badalona. En una segona corona s'hi inclouen les poblacions de Sant Cugat del Vallès, Sabadell, Granollers i Mataró.