Només les marques blanques augmenten vendes després de l'increment de l'IVA

La pujada impositiva va frenar en sec el consum amb menys compres en gairebé tots els segments

La facturació de súpers i hípers va caure al febrer l'1,3%, i un any abans va créixer el 2,2%

Una consumidora compara productes de marca blanca i de marca tradicional.

Una consumidora compara productes de marca blanca i de marca tradicional. / ELISENDA PONS

1
Es llegeix en minuts
JOSEP MARIA BERENGUERAS / Barcelona

Encara que elconsumidor havia aguantat com havia pogut la crisi, canviant els seus hàbits de compra alssupermercats i triant quines marques (de fabricant o blanques) volia adquirir segons el seu pressupost, la pujada de l'IVA el setembre passat va causar un autèntic trastorn en el consum, el més fort després del que es va produir per l'inici de la crisi. La pujada impositiva ha provocat una important caiguda del consum, i només les marques blanques estan aguantant l'aiguat. I això que la majoria de firmes han assumit, en part, la pujada de l'IVA.

El Govern deMariano Rajoy va decidir el juliol del 2012 una alça de l'IVA a partir de l'1 de setembre: el tipus general va augmentar tres punts, del 18% al 21%; mentre que el reduït va passar del 8% al 10%. A més, una sèrie de categories van canviar del tipus reduït a estar gravades amb el tipus general, per la qual cosa el creixement, en aquests casos, va ser del 8% al 21%.

Notícies relacionades

Des de l'inici de la crisi, l'evolució dels preus havia presentat una accentuada caiguda en els primers anys per a una estabilització posterior a partir del 2011, mentre que la demanda presentava alts i baixos segons el moment econòmic (cal recordar que el consum d'alimentació i begudes és dels que menys pot caure pel fet que les famílies necessiten alimentar-se).

>> Llegiu la informació completa Només les marques blanques augmenten vendes després de l'increment de l'IVA a e-Periódico.