Anar al contingut

PROMOCIÓ PER MILLORAR UN SECTOR CLAU

Girona captiva Israel

El patrimoni jueu de Besalú i Girona i els paisatges del Pirineu multipliquen les visites dels turistes israelians

L'Agència Catalana de Turisme el considera un «mercat prioritari»

   SONIA GUTIÉRREZ / Barcelona

Entre els grups de francesos, alemanys i holandesos que són majoria als llocs turístics de Girona, s'obre pas un altre col·lectiu d'estrangers: els israelians. Vénen atrets pel llegat cultural jueu de Besalú i Girona i pels paisatges del Pirineu. El potencial de creixement és tan prometedor que la promoció turística cap a aquest mercat s'ha multiplicat.

«Van ser els empresaris hotelers els que ens ho van advertir

-explica Ramon Casas, director del Patronat de Turisme Costa Brava Girona-. Ens ha sorprès l'interès que tenen per la naturalesa, potser perquè al seu país no troben paisatges com els d'aquí».

Uns 250.000 israelians visiten Catalunya cada any, segons l'Agència Catalana de Turisme (ACT). La gran majoria arriben en avió a Barcelona i després van a altres llocs: no només Girona, sinó també el parc d'Aigüestortes (on són el grup de turistes internacionals més nombrós, darrere dels francesos), Figueres, Tarragona… Entre Tel Aviv i Espanya, només hi ha vols directes amb la capital catalana i amb Madrid. La capacitat aèria entre Catalunya i Israel és de més de 400.000 seients anuals, entre vols regulars i xàrter, xifra que està previst que s'incrementi aquest any. «Els creixements són de doble dígit any rere any», afirma Walter Wasercier, director de la companyia aèria israeliana El Al.

Ganxo del Barça

Wasercier, que també és vicepresident de la Cambra de Comerç Espanya-Israel, creu que el ganxo del Barça és també en bona part responsable d'aquest augment de turistes. «Més de 500 israelians van pagar una entrada de l'últim Barça-Madrid -diu com a exemple-. L'israelià adora Catalunya, és un destí molt sol·licitat».

Les primeres accions per donar a conèixer el patrimoni cultural català a Israel van començar fa sis anys i s'han intensificat des del 2008. «El mercat israelià i jueu és prioritari per a l'ACT. Per això, des del 2010 els operadors turístics israelians són convidats regularment al Buy Catalunya i al Workshop Pirineus, accions de comercialització de l'agència», afirmen fonts de l'organisme.

Més de 25 operadors turístics programen viatges a llocs amb llegat jueu a Catalunya. La majoria són empreses catalanes (Munditravel, Kokopeli) i israelianes (Issta, Ilan Groupe), però també n'hi ha de la resta d'Espanya (Pandora Tours) i Europa (l'alemanya Finn Andalus Travel) i dels Estats Units (Tumlare). Els turistes jueus no només provenen d'Israel.

El mes de febrer passat, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona va participar per primera vegada en la fira IMTM de Tel Aviv. Al cap de 15 dies, un tour operator que no incloïa la Costa Brava en les seves rutes hi va contactar.

Al març, les 23 ciutats integrants de la Xarxa de Calls d'Espanya van participar en una missió a Israel per contactar amb operadors, institucions i periodistes. Cinc municipis catalans pertanyen a aquesta xarxa: Barcelona, Girona, Besalú, Tortosa i Castelló d'Empúries. «Els esforços combinats de Girona amb les altres 22 ciutats és un factor molt important per al nostre reconeixement internacional», diuen fonts del Museu d'Història dels Jueus de Girona. La capital gironina, que té el call entre els seus grans atractius, és una parada regular dels turistes israelians. El Museu d'Història dels Jueus va rebre l'any passat 17.028 turistes d'aquest país, el 22% del total.

Per la seva part, Besalú ha triplicat el nombre de visitants d'Israel en dos anys. El 2011, els turistes d'aquest país que van anar a les oficines de turisme van superar els francesos (7.697 davant de 7.480), que fins llavors eren els estrangers més nombrosos. «Ens ha afavorit la revalorització del patrimoni, Besalú s'ho ha treballat», afirma Maria Fauró, responsable de turisme de la ciutat. Destaca els banys (miqvé), un «edifici únic a Catalunya», i els treballs de rehabilitació i investigació.

Per atendre millor el col·lectiu, el sector turístic té gestos de complicitat amb la cultura hebrea. El Museu d'Història dels Jueus ofereix audioguia i fullet en hebreu i alguns restaurants inclouen plats sefardites. Tot per a un mercat que -indiquen tots- pot créixer més.

0 Comentaris