Anar al contingut

Patrocina:

DESOCUPACIÓ I NOVES TECNOLOGIES

Sis de cada 10 aturats ja troben feina a través de xarxes de contacte

La clau per accelerar la contractació és la reducció del salari i tenir un bon pedigrí digital

EDUARDO LÓPEZ ALONSO / Barcelona

Les xarxes de contactes personals són avui més que mai fonamentals per trobar feina. Internet s'ha convertit en l'eina fonamental per donar a conèixer ofertes i demandes de treball, a part de consolidar-se com a canal d'informació personal bàsic per a les empreses contractadores. La consultora Lee Hecht Harrison, propietat del grup Adecco, va constatar l'any passat que el 58% dels desocupats que van recórrer als seus serveis van trobar feina gràcies a xarxes de contactes o el que al sector s'anomenanetworking, és a dir, el conjunt de coneguts del seu entorn personal i professional. Una cosa que correspon a la més absoluta lògica de tots els temps, augmenta ara amb l'ús intensiu de les xarxes socials i d'internet. Xarxes com Linkedin ja exploten aquesta via de multiplicar els contactes professionals, però és en la gestió i en l'aprofitament d'aquesta informació on també les empreses de recol·locació i els aturats centren els seus esforços.

Més grans de 45 anys

Lee Hecht constata aquesta tendència amb claredat, cosa que es fa especialment patent en el col·lectiu de majors de 45 anys, per als quals resulta vital l'ús d'internet per trobar feina. Segons les seves dades, el 66% dels que van aconseguir recol·locar-se el 2011 ho van fer a través de les xarxes de contacte, set punts percentuals més que l'any anterior. En termes generals, el 14% dels aturats aconsegueixen feina a través d'internet, el 10% gràcies a intermediaris o empreses de selecció i sols el 3% aconsegueixen col·locar-se gràcies a una candidatura espontània.  L'"Hola, venia a buscar feina", és una aposta d'optimisme que rarament dóna resultat. La típica recerca de feina a través dels anuncis de premsa és ara menys efectiva que en el passat.

Més temps en l'atur

"Els nostres resultats demostren que malgrat la duresa de l'entorn, és possible trobar feina si comptes amb el suport necessari", explica Nekane Rodríguez de Galarza, directora general de Lee Hech Harrison. L'impacte de la crisi es nota en el temps necessari per trobar feina. En el millor dels casos, serà difícil trobar-ne abans de sis mesos, segons l'experiència de Lee Hecht. El 53% dels empleats que van recórrer a aquesta empresa van aconseguir un contracte indefinit i el 59% abans dels sis mesos. Segons les dades d'intermediació que aporta aquesta consultora, els que l'any passat van trobar feina d'una manera més ràpida van ser els desocupats dedicats a tasques comercials. En concret, van trigar 5,5 mesos a tornar a col·locar-se. Fruit de la naturalesa del seu treball, si els objectius de vendes no acompanyen, els comercials també són el col·lectiu que abans perd el lloc de treball.

Reducció de salari

Però trobar feina és cada vegada més difícil. Una de les principals conseqüències, constata l'informe de Lee Hech, és que els candidats en programes de recol·locació es veuen obligats a disminuir fins i tot en un terç els seus requisits salarials a l'hora d'optar a una nova contractació. L'impacte de la crisi es deixa notar en l'actitud dels que busquen feina. Les expectatives s'han retallat de manera dràstica, la flexibilitat marca l'actitud dels aspirants en tots els aspectes (salari, lloc, categoria laboral, mobilitat geogràfica, sector...). En les dades de Lee Hech aquesta situació s'expressa en el fet que el 69% dels candidats que van aconseguir recol·locar-se van veure reduït el seu salari.

L'impacte de la reforma laboral

Després de la reforma laboral, s'espera que les empreses o contractadors tinguin encara més el control de la situació, amb un apreciable abaratiment de l'acomiadament després de la flexibilització dels motius per aplicar expedients de regulació d'ocupació que farà que perdre la feina sigui més fàcil. En aquesta conjuntura, les vies alternatives per buscar un nova feina, especialment a través d'internet, guanyen importància.

Davant la situació actual, els professionals de la intermediació laboral adverteixen que el que per a alguns és futur en realitat ja és present per a les empreses d'intermediació i per als contractadors. En aquest nou marc, el currículum del candidat es defineix a partir de la seva reputació online, pel que ja és fonamental el cultiu del que s'anomena marca personal o personal branding per situar-se per davant d'altres candidats. 

Qüestió de pedigrí digital

Les xarxes no professionals de col·locació són un instrument fonamental per trobar feina. Facebook no és sols una xarxa familiar o de proximitat, és un instrument de prospecció que utilitzen les empreses per conèixer els seus possibles empleats. Les empreses valoren a l'hora de contractar un empleat què pot aportar aquest a l'organització mitjançant els seus contactes de les xarxes. En aquest sentit, es configura un verdader pedigrí digital de xarxes que configura el prestigi d'un professional, tant de l'àmbit directiu com en qualsevol altre. Aquest pedigrí digital el componen els seus trets i relacions al voltant del bloc personal, el seu perfil a Linkedin, la seva influència a Twitter i la seva vida social a Facebook.

0 Comentaris
cargando