L'ADN DE LA SETMANA

Sintètic

Avança el projecte per construir artificialment el genoma d'un llevat

levadura

Pere Puigdomènech

Investigador

ver +

En la revista 'Science' s’acaben de publicar una  sèrie d'articles que presenten el projecte de construir el genoma d’un llevat de forma completament sintètica. Per portar-ho a terme s’ha desenvolupat un programa de disseny de genomes amb la intenció de millorar el seu funcionament. Ja se n’ha sintetitzat un terç.

El llevat 'Saccharomices cerevisae' és un dels organismes més estudiats. Les seves diferents soques s’utilitzen universalment per a la fermentació de pa, cervesa o vi. No es tracta d’un bacteri sinó d’un eucariota, cosa que vol dir que el seu genoma és al nucli de la cèl·lula i per tant alguns dels mecanismes de regulació dels gens són similars als dels animals o les plantes. El seu genoma compta amb 12 milions d’unitats, unes 250 vegades menys que l’humà, i uns 6.000 gens, dels quals es té informació de la funció d’unes tres quartes parts.