Anar al contingut

Pallars Jussà

Joves emprenedors alien el seu futur amb el del Pirineu

Projectes de turisme rural, senderisme, de productes alimentaris, ecoturisme i artesania opten al programa Sompirineu d'ajuda i formació empresarial. L'agricultura torna a resultar atractiva

ROSA MATAS / Tremp

Gent jove de sobres preparada i optimista comença a veure oportunitats a les comarques de muntanya. Germinen un centenar de projectes. És el balanç de les propostes de turisme rural, ecoturisme, senderisme, productes alimentaris i artesania que opten al programa Sompirineu de la Conselleria d'Empresa i Ocupació, que facilitarà formació empresarial per tirar endavant els projectes amb el requisit de generar llocs de treball i impulsar sinergies. Dels 92 projectes presentats, 15 són del Pallars Jussà, segons Pere Porta, director de l'Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l'Alt Pirineu i Aran (Idapa), l'organisme que juntament amb els cinc consells comarcals i el Consell General d'Aran coordina el projecte.

Entre els aspirants hi ha Eli Plan-cheria. És delineant. Ha deixat Lleida per muntar a Claverol un parc de les olors, allotjaments rurals i ruscos. «Amb la crisi el meu marit i jo vam veure l'agricultura com a alternativa», exploca.

Noves empreses i línies de negoci conviuen a Sompirineu. Licors Portet de la Pobla de Segur té solera. El seu producte estrella és la Ratafia dels Raiers. La fabrica amb maceració de nous i la destil·lació de plantes aromàtiques, arrels i espècies. L'any 2011 va guanyar la medalla d'or del Concours Mondial Bruxelles de vins i espirituosos. Ara amb socis gironins, els Portet comercialitzaran un licor tipus premium, una ratafia més reposada, més urbana, per a la Costa Brava, una zona amb més públic i de més poder adqui-

sitiu.

«La producció seguirà a la Pobla de Segur. Els nostres socis a Girona són joves, tenen empenta, ens han animat. Hem fet un anisat perquè la gent pugui fer-se la ratafia a casa», explica Àngel Portet, un dels propietaris.

RUTA PER LES FORMATGERIES // La major part de les iniciatives tenen darrere el turisme. Casa Leonardo, un establiment rural de Senterada, vol crear productes ecoturístics a partir del senderisme. La propietària, Mireia Font, conserva i ensenya la botiga de la seva àvia tal com estava en els anys 70. Proposa rutes circulars temàtiques. La ruta de les formatgeries condueix a l'explotació d'ovelles Or Blanc de Corroncui i Formatge de Puigcerver de cabres, passant pel llac de Montcortès.

Mireia Font és una de les impulsores d'El Cinquè Llac, un altre projecte Sompirineu a través de l'Associació Marques de Pastor. Engloba cinc establiments i ofereix itineraris de casa en casa amb rutes imaginatives, una a pas de burro, per a famílies amb nens als turistes que arriben amb el tren de Lleida a la Pobla, travessant quatre llacs. La seva iniciativa inclou una ecotaxa de 30 euros per recuperar murs de pedra seca.

S'ha reinventat també l'Associació de Cases de Pagès del Pallars Jussà. S'ofereix de manera conjunta una activitat gratuïta diària amb guia a tots els clients. «Començarem el cap de setmana de Sant Joan», avança Conxita Serrano, propietària d'un establiment a Claverol.

Al territori, tots aquests projectes entusiasmen. «Estan removent el Pirineu. Des de la talaia urbana pot semblar poc, però en pobles ­petits un negoci nou, encara que sigui d'autoocupació o un nou enfocament en una empresa ja existent, significa molt», apunta el director de l'Idapa. Està conven­çut que sense la crisi no totes aquestes idees ja tindrien un pla de negoci.

0 Comentaris