• Dilluns 19 abril 2021, 12:12 h

elPeriódico.com

Registra't | Iniciar sessió

UNIVERSITAT

Saló de l'Ensenyament: La importància d'orientar

Dimarts, 24 de març del 2015 Manuel Suárez (La Seu d'Urgell)

S'acostuma a deixar l’orientació laboral i universitària per a quart d’ESO i segon de batxillerat, quan els alumnes ja han hagut d’escollir assignatures o itineraris de ciències o lletres sense la suficient orientació individual. En poc temps, igual que passa amb la medicina, l’orientació haurà de ser individualitzada, perquè no hi ha dos individus iguals. En una xerrada a alumnes de tercer i quart d’ESO els explicava que a la seva edat els talents individuals ja estan formats i que es pot determinar en cada cas els quatre o cinc talents o capacitats (de les més de 30 establertes) de les quals cada alumne està més ben dotat. Es fan estudis sobre aquest assumpte. Podríem ajudar-los a decidir el seu futur simplement passant-los uns qüestionaris fets per especialistes. Una vegada coneguem aquests talents individuals dels alumnes, després haurem de potenciar-los, s’haurà de treballar durament per aconseguir bons resultats. No n’hi ha prou amb les xerrades d’orientació generals, amb les visites a les jornades de portes obertes dels centres o amb la visita al Saló de l’Ensenyament que es va celebrar la setmana passada. Els centres i els tutors fan el que poden, però en general a aquesta tasca tan important no s’hi dedica el temps i l’atenció necessaris. També és molt important conèixer les molt variades ofertes d’estudis actuals. Als meus alumnes jo els parlava de ciència i intentava interessar-los en els estudis científics. Per a això, els vaig llegir, per exemple, les famílies de cicles formatius que hi ha relacionats amb la ciència i els vaig parlar d’alguns exemples d’estudis universitaris que no s’imaginaven, com els relacionats amb l’alimentació, l’esport o les proves per a la diagnosi mèdica. No només es tracta de conèixer els estudis, també s’han de visitar els laboratoris on es fa investigació i tenir contacte amb els que hi treballen, aprofitant les ofertes que hi ha. Encara avui els alumnes escullen una assignatura o una altra pel seu nivell de dificultat o per l’exigència del professor, i això no hauria de ser així.



Si voleu debatre sobre aquest tema, escriviu-nos aquí

EL PERIÓDICO publica opinions, rèpliques i suggeriments d'interès general, respectuoses amb les persones i institucions. Les cartes enviades podran ser extractades. Tot i així, resulta impossible publicar-les totes. Per publicar-les, EL PERIÓDICO es reserva la possibilitat de demanar dades addicionals com DNI, domicili i telèfon amb la finalitat de contrastar el seu contingut i la identitat de l'autor. No es mantindrà correspondència per correu electrònic ni s'atendran visites o trucades telefòniques sobre cartes o comentaris no publicats en qualsevol dels suports d'EL PERIÓDICO.
QUEIXES: Els lectors poden expressar les seves queixes al diari o bé al Consell de la Informació de Catalunya (CIC). Al CIC només quan considerin que s'han vulnerat els principis recollits al Codi Deontològic, pel tractament que donen els mitjans informatius sobre els diferents temes. Poden dirigir-se al Consell de la Informació de Catalunya trucant al 93 317 19 20.