mobilitat sostenible

Un 89% dels barcelonins tenen carril bici a menys de 300 metres de casa

L'ajuntament preveu tancar el mandat amb 233 quilòmetres disponibles, 117 més que el 2015

zentauroepp41558077 barcelona  11 1 2018 barcelona fracasa en su lucha contra el180113163408

zentauroepp41558077 barcelona 11 1 2018 barcelona fracasa en su lucha contra el180113163408 / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un 89% dels barcelonins ja tenen un carril bici a menys de 300 metres de casa. La xarxa creix a passos agegantats i, amb això, les facilitats per usar la bicicleta a la ciutat o qualsevol altre dels enginys de desplaçament personal del mercat, molts d’ells elèctrics, un antídot contra l’excusa dels pendents de la ciutat. L’actual mandat municipal va començar el 2015 amb 116 quilòmetres de carril bici. A hores d’ara ja són 172. La previsió és que a finals del 2018 seran 233. En cas de complir-se amb aquesta previsió, el 95% dels barcelonins tindran carril bici a menys de 300 metres de casa.

Aquestes xifres tenen una versió fins i tot més optimista. Si a la xarxa de carril bici s’hi sumen a més els carrers de velocitat reduïda (les anomenades zones 30) i un altre tipus de vies pacificades, la conclusió és que un 99% dels ciutadans tenen a menys de 150 metres una zona apta per utilitzar mitjans de transport alternatius al cotxe i la moto.

Places d'aparcament

Tot i que encara té detractors, la bicicleta guanya usuaris. Més que cap altre mitjà de transport. Entre el 2015 i el 2016, el nombre de ciclistes a la ciutat va créixer un 14%. No té rival que li planti cara en aquesta categoria.

Notícies relacionades

L’ús creixent de les dues rodes ha motivat que l’Ajuntament de Barcelona hagi augmentat també de manera equivalent el nombre de places d’aparcament per a bicis, amb la finalitat d’evitar el mal indesitjat que s’utilitzi la resta del mobiliari urbà per encadenar-les. Com que era l’assignatura pendent, l’increment de places disponibles ha sigut molt més gran que el d’usuaris. Així, el 2014 va començar amb un total de 23.559 places d’aparcament al carrer. A finals del 2017 ja eren 33.834. L’augment ha sigut del 43%. També ha crescut, encara que no tant, només un 5%, el nombre de places disponibles als aparcaments públics subterranis, sempre al costat de la garita de vigilància, perquè els usuaris de la bicicleta temen tant o més els lladres que els conductors de quatre rodes.

El 2017 ha suposat un punt d’inflexió en una altra estratègia encaminada a consolidar encara més Barcelona com a ciutat amable amb els ciclistes. Per les festes de la Mercè 2017 es va portar a terme una experiència d’aparcament vigilat a la zona de l’avinguda de Maria Cristina, amb capacitat per a 216 bicicletes. A la popularització de la bicicleta a Barcelona hi ha contribuït, sense cap mena de dubte, el Bicing. Complerta la primera missió encomanada, aquest servei ha tornat a ser licitat en aquest mandat per encarar una nova etapa, en què despuntarà, se suposa, el nombre d’usuaris de les bicicletes elèctriques.