INICIATIVA EDUCATIVA

Robots i tauletes contra la desigualtat a Nou Barris

El districte ha comprat dues maletes amb materials de robòtica que circularan pels seus col·legis per lluitar contra la bretxa digital

Un dels objectius del projecte és despertar vocacions entre els alumnes del districte i vincular-los amb el parc científic de la ciutat, situat allà

zentauroepp41370678 barcelona 18 12 2017 barcelona repor sobre proyecto pionero 171220105832

zentauroepp41370678 barcelona 18 12 2017 barcelona repor sobre proyecto pionero 171220105832 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Helena López

L'excitació que es respirava fa dues setmanes a l’aula de segon A del Víctor Català, al barri de la Prosperitat, a Nou Barris, no era només la pròpia dels últims dies de classe abans de Nadal ¡i de Reis! Aquest dia, a més, els tocaven els Zowis. Sens dubte, el millor moment acadèmic de la setmana. Per acabar de sacsejar el petit personal, diverses càmeres de televisió recorrien la reduïda aula per immortalitzar l’experiència. A més, havien d’aprofitar el temps perquè després de les vacances de Nadal la maleta en què viatgen aquests petits robots que ja dominen aterrarà en un altre col·legi del districte. Aquí està la gràcia de la iniciativa.

Els Zowis es mouen sobre les taules, per damunt d’una mena de tauler de Monopoly gegant, seguint les ordres que l’Ivan, la Maya i la resta dels seus companys els donen des de les seves tauletes, que no són seves, també són viatgeres. Aquests petits robots desmuntables caminen, somriuen i ploren per a gaudi dels alumnes i, el més important, els permeten, des de ben petits, iniciar-se en la programació.

La Mary Poppins del segle XXI

La maleta que aquests dies tenen els alumnes del Víctor Català no és l’única que aquest curs ha arribat a Nou Barris. Són dues. Dues grans maletes negres que els nens reben a l’aula gairebé com la bossa de Mary Poppins o, més propi de la seva generació, la butxaca màgica de Doraemon. Cadascuna conté 13 tauletes, 10 Zowis amb 10 tauletes més per poder teledirigir-los, 20 sets bàsics de Lego... Materials adaptats a totes les edats.

Alumnes del Víctor Català, al barri de Prosperitat / RICARD CUGAT

Han batejat el projecte com Ekit-TAC, jugant amb els conceptes de kit per fomentar les TAC (tecnologies de l’aprenentatge i del coneixement) i el terme equitat, que és el que al capdavall persegueix el projecte. Lluitar contra la fractura digital que denuncien algunes famílies.

Encara que per a molts pares el problema és arrencar la tauleta de les mans dels seus fills, molts altres somien que els seus fills puguin accedir a una. «Es dona la paradoxa que a Nou Barris tenim el parc tecnològic de Barcelona. Aquí es troben empreses que treballen per a la NASA, els nens s’han de poder impregnar d’això; no podem permetre que les nostres criatures es quedin enrere», resumeix la regidora del districte, Janet Sanz. «Volem despertar vocacions científiques a Nou Barris. Sobretot entre les nenes», prossegueix.

Més motivació

«M’han sorprès molt els resultats de les tauletes en expressió oral. Els nens es graven i es poden veure i sentir. A vegades ho repeteixen fins a 10 vegades per aconseguir la perfecció en l’exercici», destaca Laura Rodríguez, professora d’Anglès i coordinadora TAC del Víctor Català, que afegeix que «només de veure els aparells ja estan motivats».

Treballen amb aquests materials en grups petits. «És un privilegi, perquè tots ho poden tocar tot», explica. Programant el Zowi –del qual tots en parlen amb plena naturalitat–, no solament s’inicien en la robòtica, sinó que és una eina pedagògica que va més enllà, perquè fomenta el treball cooperatiu. «Els diferents materials permeten que cada alumne vagi al seu ritme –prossegueix Rodríguez–, al centre els hem utilitzat en Anglès, Matemàtiques i a Medi, per a un projecte sobre volcans».

Notícies relacionades

En aquests moments Ekit-TAC té peticions de 21 escoles i calculen que arribaran a disfrutar d'aquest material uns 2.000 alumnes.

Augmentar la capacitat d'anàlisi

Una altra de les finalitats del projecte és impulsar la programació a les aules d’educació infantil, primària, secundària i educació especial per promoure el pensament lògic i creatiu i la capacitat d’anàlisi en la resolució de problemes reals. S’impulsen les tauletes per treballar aspectes curriculars, amb l’aplicació de noves metodologies a les aules aprofitant els avantatges de la creació multimèdia. El projecte, conclouen els seus impulsors, genera a més dinàmiques d’intercanvi entre centres i pot potenciar la col·laboració entre alumnes de la mateixa zona.