DINAMITZACIÓ ECONÒMICA

Barcelona promocionarà internacionalment les seves botigues úniques

El consorci turístic i l'ajuntament llancen un programa de 'shopping' que destaca el comerç més singular

El primer pla guia proposa més de cent establiments emblemàtics, artesans, de disseny o gurmet

zentauroepp41374977 tiendas singulares171220175510 / Carlos Valbuena Junquera

zentauroepp41374977 tiendas singulares171220175510
zentauroepp41378556 tiendas singulares171220175815

/

2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

El viatger que va de compres per Barcelona acostuma a limitar-se a l’oferta més pròxima a les icones turístiques o a la dels grans eixos comercials del centre, cosa que redunda encara més en el bucle de la massificació de visitants. Però Turisme de Barcelona i l’ajuntament coincideixen a constatar que per temptar-lo amb la riquesa comercial de la resta de la ciutat fa falta alguna cosa més que suggerir-li visitar eixos de barri en genèric. S’ha d’encertar la diana de la motivació, que sol passar pel ganxo de la singularitat. Amb aquest repte, el nou programa de shopping que promocionarà internacionalment el consorci turístic tindrà com a reclam les botigues «úniques» –Barcelona Unique Shops–, o sigui, aquelles que donen una experiència diferent de la compra local.

Aquest valor afegit és el protagonista de les noves guies i els plànols de compres que Turisme de Barcelona distribuirà i donarà a conèixer durant el 2018 a les seves oficines d’informació, en presentacions comercials en altres països, en dossiers de premsa, tours de compres, xarxes socials, la web de Turisme, accions de màrqueting i campanyes digitals.

En aquest nou gir estratègic s’ha tingut en compte també que cada vegada més visitants són repetidors i estan en condició d’obrir els seus horitzons turístics i comercials, destaca Montse Arnau, directora del programa. Els articles que només es poden comprar a la capital catalana acostumen a enamorar molts viatgers cansats de botigues clòniques a totes les ciutats, assegura.

L’experta en estratègies comercials a la ciutat recorda que durant anys el programa de promoció es va focalitzar a la zona comercial per excel·lència (del port a la Diagonal), popularitzada com a Shopping Line. Fa més de dos anys el concepte va avançar cap a Barcelona Shopping City per introduir-hi altres barris i contribuir a la descentralització del turisme i també a la redistribució dels seus beneficis econòmics. Però l’experiència demostra que per incitar el viatger a desplaçar-se a Creu Coberta, Gran de Gràcia, GaiEixample, Sant Antoni o altres barris, el més efectiu és receptar-li comerços destacats (diversos per zona perquè el desplaçament compensi) on trobarà alguna cosa única.

REPERTORI SELECCIONAT

Notícies relacionades

Aquestes experiències, que els permeten tornar a les seves localitats d’origen amb un record associat únicament a Barcelona, s’articulen en les categories de botigues d’artesania, de museus, de dissenyadors, emblemà­tiques i centenàries, gourmet i de ­moda sostenible. Més de cent es­ta­bliments seleccionats apareixen a les noves guies i plànols (físics i online) d’Unique Shops, que han de complir amb una sèrie de requisits, com la qualitat contrastada, una bona atenció al client, la «ubicació en zones accessibles però no només cèntriques», la identitat vinculada a la innovació, la modernitat o la història, i el disseny, resumeix Mercè García, directora de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona. I afegeix que és una oportunitat per donar a conèixer el comerç de proximitat, tan intrínsec a la ciutat, així com el talent jove.

Els elegits, que han d’abonar una petita quota per a la promoció, exhibiran un distintiu a les portes i en aparadors que reconeguin aquesta singularitat. Per Arnau, l’experiència de compra potenciarà la visita a barris no cèntrics i pot contribuir a la seva dinamització comercial. Emfatitza que en aquest cas la singularitat no es busca a les botigues ni les seves característiques, sinó «en els productes que ofereixen» i que compraria un turista. L’objectiu és desenvolupar més a fons rutes específiques el 2019.