MODEL DE CIUTAT

El RACC rebutja el tramvia per la Diagonal i proposa connectar-lo per l'Eixample

L'entitat insisteix que el traçat que defensa Colau agreujarà el trànsit i generarà més contaminació

Presenta tres alternatives de connexió a través de la quadrícula de Cerdà

zentauroepp39077751 imatge de la primera opci  que es planteja per a la connexi 170627175313

zentauroepp39077751 imatge de la primera opci que es planteja per a la connexi 170627175313 / Ajuntament de Barcelona

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El RACC ha arribat a la conclusió que la unió de les dues línies de tramvia que operen a Barcelona "pot suposar un impuls positiu per al transport públic de la ciutat". Però això no implica, més aviat tot al contrari, que defensin el traçat pel qual aposta el govern d'Ada Colau. L'automòbil club rebutja la Diagonal i proposa tres alternatives pel cor de l'Eixample. 

No combreguen amb el pla de Barcelona en Comú perquè, després d'analitzar l'estudi informatiu presentat a finals de junyestudi informatiupresentat a finals de juny, arriben a la conclusió que posar les vies al tram central de l'avinguda "incrementaria la congestió a l'Eixample, tant del transport públic com del privat". I, per tant, augmentaria la contaminació i el soroll. Segons el RACC, el dictamen municipal "ha infravalorat les dades que apunten cap a un augment del trànsit i un empitjorament de la qualitat de l'aire". Per tot això, aporta els seus propis traçats. 

Tres variants

El primer implica fer baixar les vies per Urgell fins a la Gran Via, i des d'aquí, recte fins a les Glòries. El segon també proposa baixar per Urgell però agafar Aragó fins a Sardenya per arribar a la plaça (uns 800 metres) a través de la Diagonal. El tercer suggereix dividir l'anada i la tornada, de manera que el tramvia ocuparia tant la Gran Via com l'avinguda de Roma i Aragó. Aquesta opció, segons el RACC, "ofereix la possibilitat d'establir una connectivitat multimodal amb l'estació de Sants. Amb la futura Sagrera, no obstant, potser no tindria tant sentit.

Més enllà de plantejar les seves alternatives, l'automòbil club també posa en dubte la validesa tècnica de l'estudi informatiu sobre el tramvia, projecte que lidera l'exconseller Pere Macias. Segons el RACC, el consistori "només ha tingut en compte l'increment de temps de viatge per als usuaris que circulen pels carrers que creuen la Diagonal en els casos més extrems de saturació de trànsit". Però troben a faltar comptabilitzar "la resta de la congestió generada que, sense arribar a l'extrem de saturació, també provocarà pèrdues de temps als ciutadans".

És per això que l'entitat reclama estudiar "la desviació de volums de trànsit a la resta de l'Eixample" i analitzar "les afectacions del tramvia sobre el temps de trajecte de la xarxa de bus", tenint en compte que quatre línies de la nova malla (H8, H10, V13 i V15) es veurien afectades per les vies sobre la Diagonal.

En mans dels grups 

Notícies relacionades

El RACC també convida l'ajuntament a reflexionar "sobre l'evolució tecnològica en el camp de la mobilitat, on en els últims anys han anat apareixent nous models de negoci i maneres de circular que no tenen res a veure amb el que s'ha vist fins ara. L'entitat fa referència als vehicles de mobilitat personal (patinets, plataformes elèctriques...), els vehicles elèctrics, la conducció autònoma o els sistemes col·laboratius de desplaçament. "Aquest context -diuen els experts de l'automòbil club- s'ha de tenir en compte en la planificació d'infraestructures rígides a llarg termini com el tramvia, amb una vida útil superior als 30 anys".

Mentre el debat tècnic segueix sobre la taula, el diàleg polític segueix estancat. Aquest dimecres tocava comissió extraordinària sobre el tramvia i els grups municipals segueixen ferms en les seves posicions. El govern de Colau està lluny d'aconseguir la majoria mínima que li garanteixi el pressupost per iniciar l'obra. Tal com estan les coses, seria aventurat afirmar que en aquest mandat hi haurà noves vies.