ESTRATÈGIA DE MOBILITAT

Compte enrere per al veto al cotxe més contaminant en dies d'alta pol·lució

L'entorn metropolità es reforçarà amb 30 busos i augmentarà la freqüència de ferrocarril i metro

La setmana que ve s'instal·laran els cartells per informar els usuaris de vehicles afectats

Retencions de trànsit a la Via Laietana de Barcelona. /

Retencions de trànsit a la Via Laietana de Barcelona. / / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Recta final per a l'aplicació de les restriccions que afectaran la mobilitat en vehicle privat Barcelona i els seus voltants. D'aquí a 15 dies s'activarà el veto a la circulació dels vehicles més contaminants a la Ronda de Dalt i la de Litoral, i al territori que hi delimiten, els dies d'elevada pol·lució. Serà la primera mesura del full de ruta que han traçat l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la capital catalana i la Generalitat, que alhora estan ultimant els detalls relatius al reforç del transport públic i la senyalització oportuna de les prohibicions de circulació.

La mesura afecta el 14% dels cotxes: gasolina previs al 2000 i dièsel d'abans del 2006. Les autoritats han començat una campanya per informar els usuaris afectats de la mesura que entrarà en vigor l'1 de desembre, aquells que no disposin de l'adhesiu identificatiu de la Direcció General de Trànsit (DGT): els turismes de gasolina previs a la normativa Euro 3 (matriculats abans del 2000) i els dièsel Euro 4 (anteriors al 2006). La mesura afecta un 14% del parc mòbil metropolità, segons ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. Hi haurà una implantació progressiva de la mesura estructural, que el gener del 2020 assoliria el 25% del parc actual, si bé és previsible que el percentatge descendeixi per la lògica renovació dels usuaris. 

La posada en marxa de la restricció a la zona de baixes emissions (ZBE) compta amb la col·laboració dels cinc ajuntaments implicats, Barcelona, l'Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià, on la setmana que ve començarà la instal·lació dels cartells informatius dels vehicles que quedaran exclosos en aquests episodis, que acostumen a produir-se entre dues i tres vegades a l'any. La mesura s'activarà l'endemà que la Generalitat declari l'episodi i es mantindrà en vigor de set del matí a vuit del vespre els dies laborables fins que es recuperi la normalitat atmosfèrica. Es transmetrà a la població a través de webs i xarxes socials d'entitats públiques i de la informació dels mitjans de comunicació. 

Per pal·liar les dificultats de mobilitat dels afectats, en aquests dies s'incrementarà l'oferta de metro, bus, tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat, Rodalies i autobús. En aquest últim cas es reforçaran les línies de bus metropolità amb 15 vehicles més en hora punta a l'àrea del Baix Llobregat i 15 més a la zona del Barcelonès nord. El Servei Català de Trànsit habilitarà un carril Bus-VAO a l'accés a la capital catalana per la B-23 i millorarà el de la C-31 sud, a la Gran Via. I Transports Metropolitans de Barcelona activarà la T-aire, un bitllet d'anada i tornada per viatjar per tota la seva xarxa de transports a un cost d'1,80 euros, inferior als 2,15 euros d'un bitllet senzill. 

Estratègia

Notícies relacionades

"És necessari un canvi d'hàbits en la població, a qui cal interpel·lar per evolucionar cap a una mobilitat sostenible i lliure de fums que redundi en el benefici de la salut de les persones", ha descrit Poveda. El 68% de la població de Barcelona està exposada a nivells superiors als establerts pels òxids de nitrogen que marquen la UE i l'Organització Mundial de la Salut (OMS), el 97% pel que fa al llindar de partícules en suspensió que estableix aquesta última entitat.

Es potencia el 'park&ride' per aprofitar el potencial de les seves 6.000 places de pàrquing

Poveda ha destacat la posada en marxa de dos 'park&ride' a les estacions de ferrocarril de Sant Joan Despí i Castelldefels'park&ride', com va avançar aquest diari. Són part de l'estratègia per aprofitar "les 6.000 places que hi ha en aquestes instal·lacions" i evitar l'ús prioritari de veïns i no de viatgers. Per això, es posarà en marxa una app que garantirà la gratuïtat del pàrquing sempre que es validi el bitllet de tren. 

El problema del subministrament elèctric

L'AMB adquirirà 165 autobusos elèctrics o híbrids durant el transcurs del 2018, segons ha anunciat el vicepresident de Mobilitat i Transport, Antoni Poveda, amb la voluntat d'anar reduint l'impacte ambiental de la flota terrestre de Transports Metropolitans de Barcelona. Un objectiu clar i ben definit però que pot topar-se amb una sèrie de seriosos inconvenients, com revela el director de Mobilitat d'AMB, Joan Maria Bigas. A Londres estan tenint molts problemes per renovar la flota per la dificultat que comporta disposar d'una xarxa elèctrica molt antiquada. I a París han de transformar 25 cotxeres per donar cobertura a la xarxa de busos. A Londres, París o Barcelona és un problema de xarxa, d'infraestructura i, inevitablement, de país”, emfatitza Bigas. Un altre hàndicap és l'econòmic, ja que la inversió d'una cotxera ja electrificada representa un desemborsament aproximat d'uns 40 milions d'euros, segons l'AMB.