HOMENATGE A UN PERÍODE TRENCADOR

La Shopping Night del passeig de Gràcia es rendirà al 50 aniversari de la 'gauche divine'

La gran nit de botigues obertes i festes del dia 30 tindrà com a musa Teresa Gimpera

L'esdeveniment vol tornar el pols a aquest eix després de la caiguda de vendes del 25% en el comerç del centre a l'octubre

zentauroepp40957226 shopping night gauche divine171115190909

zentauroepp40957226 shopping night gauche divine171115190909

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

El 1967 l’obertura de la discoteca Bocaccio va dotar d’una seu neuràlgica el moviment que Joan de Sagarra batejaria com a gauche divine i que durant uns anys va ser el contrapunt a l’ambient i el pensament gris del franquisme. Aquella esquerra divina –i burgesa– va aportar llibertat, creativitat, art, idees, color, hedonisme i llargues nits de tertúlia i pista de ball, amb què va marcar un període trencador a la ciutat. 50 anys després, el passeig de Gràcia vol ressuscitar aquell esperit com a temàtica central de la Shopping Night nit de botigues obertes, gastronomia i festes que se celebrarà el dijous dia 30.

És font d’inspiració, més barcelonina que mai, arriba en un moment especialment oportú, va considerar ahir la fins ara regidora de Comerç, Montserrat Ballarín, que després de la ruptura del pacte de govern entre Barcelona en Comú i el PSC s’acomiada de la seva cartera i com a regidora de l’Eixample precisament amb aquest muntatge. Davant la crispació política de les últimes setmanes i l’ambient enrarit que es respira a la capital catalana, la regidora va defensar aquest esdeveniment festiu i colorit, com a «crida a la normalitat». El passeig és un «icona de Barcelona» i la seva imatge es projecta al món, va argumentar.

Els efervescents anys de la gauche divine tenen un simbòlic bagul ple de fotografies en blanc i negre de Colita Miserachs, vellut vermell, minifaldilles i biquinis coloristes que serviran d’artilleria per recrear l’ambient en la gran nit comercial i lúdica del passeig de Gràcia. La nòmina d’arquitectes, escriptors, poetes, dissenyadors i cantants associats al moviment era àmplia, però ara se sintetitza en una de les seves grans muses, l’exmodel i actriu Teresa Gimpera, que a més a més protagonitza el cartell i l’anunci promocional de l’esdeveniment.

Una edició, la gestació de la qual ha sigut «complicada», va admetre el president de l’Associació Passeig de Gràcia, Luis Sans, per la convulsa conjuntura política que va arribar a posar en perill el muntatge. Al final, tira endavant, però amb menys patrocinadors del que és habitual, cosa que serà suplerta amb l’esforç econòmic dels nous organitzadors. En total hi haurà 81 participants, entre comerços –un altre cop bolcats–, empreses patrocinadores, hotels i restaurants.

90.000 VISITANTS

El desplegament, que en edicions prèvies –amb 90.000 visitants l’any passat– s’ha centrat en la promoció del passeig més que en la venda aquell mateix dia, és especialment estratègic aquest any. La raó és que a conseqüència de la crisi política i les mobilitzacions que s’han convocat al centre, la caiguda de les vendes se situa en un 25% en el comerç cèntric. Un consum que ara es vol tornar a estimular.

Notícies relacionades

¿Què es podrà trobar al passeig entre les vuit del vespre i la una de la matinada? D’entrada, moltes botigues obertes que, en general, ofereixen descomptes, promocions o actuacions musicals o amb punxadiscos. I, sobretot, molta activitat al carrer. L’ajuntament, com va emfatitzar Ballarín, no posa cap euro en el muntatge, però sí que facilita la seva infraestructura a la via pública, amb guàrdia urbana i operatiu de neteja.

NOU ESPAIS

Sobre les voreres hi haurà un altre cop set espais al passeig de Gràcia i dos a Provença, amb propostes vinculades a la moda, la música, la gastronomia, l’art, les tendències... La festa oficial (amb invitació) es farà als jardins del Palau Robert, que es convertiran per una nit en Cadaqués, un dels punts de trobada de la gauche divine.  Però la resta d’activitats són obertes, des de les protagonitzades per les escoles de disseny (que es rendeixen a la minifaldilla), fins a mostres de fotografia dels anys 60, i de moda de l’època. La música serà un altre component essencial, amb concerts a l’escenari de Provença entre passeig de Gràcia i Pau Claris. I els tastos i les mostres de productes dels patrocinadors (alguns de solidaris) i una zona gastronòmica amb 14 food trucks, entre moltes altres propostes.