INICIATIVA D'ECONOMIA SOCIAL AL RAVAL

La marca Top Manta obre botiga al carrer d'En Roig

La llibreria i editorial crítica Veus amb veu reobrirà la setmana que ve i acollirà el nou punt de venda

El col·lectiu va crear la seva pròpia marca aquest estiu per evitar el delicte de propietat intel·lectual i entrar en el circuit de la venda legal (i el comerç just)

zentauroepp40844080 barcelona 06 11 2017  barcelona nueva tienda de la marca top171107163703

zentauroepp40844080 barcelona 06 11 2017 barcelona nueva tienda de la marca top171107163703 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

l somriure d’Aziz simbolitza, sense buscar-ho, aquesta altra marca Barcelona. La marca creada fa uns mesos pel Sindicat Popular de Venedors Ambulants del qual aquest jove d’origen senegalès és una de les cares visibles, per anar deixant enrere la venda de falsificacions i, amb ella, la persecució per delicte contra la propietat industrial. Però, sobretot, assenyala Aziz Faye, per desterrar la venda de productes fabricats en països asiàtics, en les conegudes condicions en què s’hi treballa, i entrar a formar part de l’economia social i solidària, venent productes elaborats per ells. Marca, la Top Manta, que a partir de la pròxima setmana tindrà un punt de venda fix al Raval, a la llibreria Veus amb veu, al carrer d’En Roig, que es reinventa en aquesta aliança amb el sindicat manter i l’Espai de l’Immigrant.

Veus amb veu va obrir a la cantonada amb el carrer de Picalquers fa dos anys com una llibreria i editorial on crear contracultura. Cultura no hegemònica. Pensament crític. «En dos anys hem editat 10 llibres. Però va arribar l’heroïna al carrer i les vendes van baixar un 80%», destaca Ernest Morera, impulsor del projecte i conegut activista del barri des del gimnàs cooperatiu Sant Pau. A l’estiu l’escalada de conflictivitat al carrer els va portar a abaixar la persiana i a agafar-se, assenyala el cooperativista, un temps de reflexió. Un temps que s’acaba ara, no només reobrint al mateix local, sinó fent-ho de la mà de nous col·lectius amb els quals  comparteixen l’opció per l’economia solidària i la transformació social. «Hem comprat una màquina de serigrafiar i volem estampar aquí no només les samarretes de la nostra marca, sinó també materials per a associacions i entitats de la ciutat», diu Rosa Sánchez, activista de l’Espai de l’Immigrant.

Aziz i Rosa en la màquina de serigrafiar, al fons de la botiga. / RICARD CUGAT

Teixint aliances

Feia temps que buscàvem un local per començar a vendre de forma fixa, i la proposta de l’Ernest ens va semblar molt generosa, i una bona fórmula de començar i de generar sinergies, com ja estàvem fent tot l’estiu als sopars manters, amb els càterings de festes majors», explica Aziz. A més de la marca Top Manta, des del sindicat tenen una línia de treball de càterings, «i el nostre somni seria obrir un restaurant –apunta Aziz–; a poc a poc». Aspiren també a obrir altres punts de venda a la ciutat, quan vagin consolidant la marca, que es va estrenar aquest agost en una parada a la plaça del Raspall durant les concorregudes festes alternatives de Gràcia

Per ara, fins que ben aviat llancin la campanya de crowdfunding –en la qual també treballen per poder ampliar la seva gamma de productes–, a partir del pròxim dilluns a la botiga tindran samarretes i dessuadores –d’home i dona, i de diversos models–, bosses de tela i gorres. Tot amb el ja característic logo de la seva marca, que simbolitza una onada, un barca i una manta. «Més endavant volem llançar també una línia de vambes, però és difícil trobar una fàbrica on cosir-les, estem mirant diverses opcions», segueix Aziz.

Molt més que roba i llibres

Notícies relacionades

A més dels dissenys manters i la literatura crítica –en aquesta nova època, a més dels títols de gènere i feministes, amb un nou apartat especialitzat en antiracisme, migració i decolonialitat–, l’espai es vol convertir també en punt de trobada del barri. «Programarem dues xerrades a la setmana», assenyala Ernest, que planteja també rebatejar l’espai per a la nova època. De moment segueix dient-se Veus amb veu, però continuen donant-hi voltes. «A mi m’agrada la provocadora idea de Mercat Negre. El Black Market del Raval», suggereix. De punch no n’hi falta, encara que tenint en compte la delicada situació en què està enquistat el local amb la crisi dels narcopisos, sona, com a mínim, arriscat.

L’editorial també es tornarà a posar en marxa ben aviat amb un projecte compartit amb l’Espai de l’Immigrant. «Estem recopilant contes tradicionals que ens explicaven les àvies de petits per fer una col·lecció infantil», avança Aziz. «Estem treballant en quatre línies: els productes de la marca Top Manta, el càtering, l’editorial i la serigrafia, i l’objectiu és anar oferint feina  a un nombre cada vegada més gran de persones que ara venen al carrer en unes condicions molt dures», afegeix la Rosa des del fons del local, on ja tenen instal·lada la màquina de serigrafiar, tasca per a la qual també s’han format. I l’objectiu –insisteix Aziz– no és només estampar, és cosir ells mateixos la roba. Tot arribarà. 

Diomcoop, l’altra cooperativa mantera

Diomcoop segueix l’estela d’Alencoop, la cooperativa creada també per l’ajuntament, en aquest cas per donar sortida a les persones en situació administrativa irregular que es dedicaven a la recollida de ferralla.exto despiece horizontal