BANDA SONORA DE DIES CONVULSOS

Tots els helicòpters del cel de Barcelona

El context polític ha multiplicat per sis les aeronaus policials que sobrevolen la capital catalana

Mossos, Policia Nacional i Guàrdia Civil tenen com a mínim dos aparells estables cada cos a la ciutat

zentauroepp40070627 helicoptero171103211407

zentauroepp40070627 helicoptero171103211407

3
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els helicòpters han conquistat el cel de Barcelona. Una presència incòmoda perquè recorda gairebé constantment que Catalunya viu temps polítics difícils i perquè inocula sensació de setge. El soroll de les hèlices, ensordidor i amb reminiscències bel·licoses pròpies d'una ficció com Apocalypse now, és la banda sonora d'uns temps convulsos a la ciutat. Un element distorsionador en la rutina dels ciutadans que viuen arran de terra.

Aeronaus comercials al marge, habitualment l'espai aeri de Barcelona era un lloc que només freqüentava un helicòpter dels Mossos d’Esquadra. Però durant les últimes setmanes, el Cos Nacional de Policia (CNP) i la Guàrdia Civil també hi han portat les seves aeronaus. Malgrat que les forces de seguretat són reticents a revelar detalls sobre els seus efectius voladors i la seva activitat en l'aire, el cert és que els aparells policials que sobrevolen la capital catalana han passat d'un a com a mínim sis. A continuació, tots els policies amb ales que ens sobrevolen. 

Els helicòpters dels Mossos

L'helicòpter dels Mossos és un model AS355, fabricat per Eurocopter -una empresa que ara pertany a Airbus-. És de color blau marí i a la panxa hi porta escrita la paraula Policia. Els responsables de la policia catalana, a finals d'estiu, conscients que els carrers entrarien en ebullició abans i després de la celebració del referèndum independentista de l'1-O, van sol·licitar la contractació d'una segona aeronau per a la Unitat de Mitjans Aeris. Una petició que el Govern català va aprovar.

Aquest segon aparell -de l'empresa Audax Helicòpters- és blau marí i té la cua taronja. Fa pocs dies, però, l'aeronau regular dels Mossos, propietat de TAF Helicopters, va haver de deixar de volar per sotmetre's a una revisió i ha sigut substituïda per una altra de color groc. A causa d'aquests entrebancs, actualment les dues aeronaus dels Mossos, amb indicatiu Hèlix, són de color groc i blau marí amb la cua taronja.  

'Àngels' i 'cucos'

El CNP i la Guàrdia Civil han traslladat de forma estable a Catalunya des de les seves bases de Cuatro Vientos (Madrid) i de Torrejón (Madrid), respectivament, dos helicòpters cada cos. Les aeronaus de la Policia Nacional descansen a l'aeroport de Sabadell, al costat de les dels Mossos. Les de la Guàrdia Civil pernocten a la seu de l'institut armat de Sant Andreu de la Barca.

Els quatre helicòpters de les policies estatals que més volen sobre Barcelona són del model EC135, fabricat així mateix per Airbus. Però de la Guàrdia Civil també s'han vist sobre Barcelona, com a mínim, una aeronau BK117 i una Duaphin, popularitzada per la pel·lícula 'El Niño'. No sobrevolen Barcelona habitualment i són d'unes dimensions superiors als EC135. Tots els aparells de la Guàrdia Civil són fàcilment reconeixibles perquè són blancs i verds i el seu indicatiu és Cuco. Els del CNP, en canvi, són blancs i blaus i el seu indicatiu és Ángel. Els EC135 pertanyen a la gamma més silenciosa del mercat. Si són pilotats amb suavitat i respectant l'altura adequada, a penes s'hauria de notar la seva presència. Potser aquest és el problema.

Cartes operacionals

Qualsevol aeronau a Europa ha de complir el reglament SERA (Standardised European Rules of the Air). Sobre un nucli habitat, està prohibit volar per sota dels 1.000 peus (300 metres). Els cossos policials, però, disfruten d'una carta operacional que els eximeix de presentar un pla de vol a ENAIRE, el gestor de la navegació aèria a Espanya, i també els permet descendir fins a altures inferiors. Aquí comencen les molèsties per als ciutadans. Per saber quin aparell està volant a Barcelona, convé seguir a Twitter @heli_3. Per queixar-se també hi ha @putohelicoptero, que té més de 8.000 seguidors i només tuiteja "tacatacataca...".

Durant el dia, les anomenades 'pantalles acústiques' -formades per la suma dels decibels que generen els cotxes- fan que els helicòpters passin més desapercebuts. Però quan es fa fosc, i no diguem quan la ciutat dorm, el soroll és molt més torbador.

Sobredosi d'aparells aeris

Notícies relacionades

L'espai aeri de Barcelona està més carregat que mai. Malgrat que cada hora de vol costa entre 2.000 i 3.000 euros. En l'última gran manifestació, la que es va celebrar per la unitat d'Espanya diumenge passat, 29 d'octubre, hi va haver quatre aeronaus sobre el passeig de Gràcia. Aquell dia, i a diferència de l'1-O, quan el Ministeri de Foment va tancar l'espai aeri a Catalunya, van volar aparells dels tres cossos policials i es va concedir fins i tot un permís privat per a un quart ocell, llogat per una cadena de televisió.

Els helicòpters dels tres cossos policials van conviure assignant-se nivells d'altura diferents. Els Mossos es van elevar a 1.500 peus. Van fer vols estacionaris per captar imatges amb la càmera wescam, capaç d'identificar manifestants en actitud violenta des del cel. Els pilots del CNP i la Guàrdia Civil van volar per sota dels 1.000 peus i aquell matí van fer diverses passades baixes. Van agradar als manifestants. Van irritar els veïns que no estaven aquell dia per a mobilitzacions.