MOBILITAT SOSTENIBLE

La xarxa de carrils bici ja ha crescut el 40% en dos anys

El consistori aspira a arribar als 233 quilòmetres de vials ciclistes abans del 2019

Gran Via baixarà per fi les bicicletes a la calçada entre els carrers de Vilamarí i Bailén

zentauroepp39543532 barcelona  03 08 2017 barcelona las bicis son para el verano171018175142

zentauroepp39543532 barcelona 03 08 2017 barcelona las bicis son para el verano171018175142 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 20 de novembre del 2015, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme compartia una missió «ambiciosa però realista». Janet Sanz desgranava el pla del govern d’Ada Colau perquè la bicicleta pugui circular més i millor pels carrers de Barcelona, sota la premissa que el ciclista urbà ha d’anar abandonant les voreres. En aquell moment, la ciutat disposava de 116 quilòmetres de carril bici. Avui ja en són 161 (20 d’aquests, a punt d’estrenar-se), el 39% més. Aquests són els fets consumats. 61 quilòmetres més estan en fase de projecció. Si res ho impedeix, la xarxa a pedals disposarà de 233 quilòmetres abans d’acabar l’any 2018. Més difícil –fins i tot es podria dire que impossible– serà arribar als 303 quilòmetres de carrils bici promesos per la regidora de Barcelona en Comú per abans de les pròximes eleccions municipals, el maig del 2019.

En això de la mobilitat no és just ni prudent parlar de vencedors ni vençuts. Però a ningú se li escapa que en una ciutat tan densa com la capital catalana, quan se li dona espai a algú se li ha de prendre a algú altre. Per això, en molts barris, han sigut no poques les reaccions negatives davant la retallada de vials destinats al vehicle privat. En benefici de la bici, per si hi havia dubtes. L’extensió del terreny per a les dues rodes ha generat rebuig en algunes zones de Sant Gervasi, Fort Pienc o a l’Eixample. Sempre sota la mateixa premissa: a aquest carrer, el que fos, no li feia falta un vial ciclista perquè a) ja hi circulaven sense problemes les bicicletes perquè era zona 30, b) hi ha un carril bici al carrer de sobre o al de sota, i c) el trànsit ara és insostenible. Això últim és el que s’ha pogut sentir, per citar dos exemples, a Pau Casals i al passeig de Sant Joan per sobre de la Diagonal, on el carril bici ha deixat la vorera per esgarrapar un vial al trànsit motoritzat. 

Segons Mercedes Vidal, regidora de Mobilitat, Barcelona «avança per aconseguir una autèntica xarxa ciclista que quedarà implantada com una infraestructura més de la ciutat i permetrà oferir a la comunitat ciclista més seguretat i eficiència en els seus desplaçaments». «Les línies bàsiques –desgrana la regidora– són baixar carrils bici de les voreres a la calçada, desdoblar vials bidireccionals de molt ús perquè passin a ser unidireccionals i connectar polígons industrials i municipis (el d’Esplugues-Barcelona estarà acabat aquest trimestre)».

Des que va començar el mandat, el juny del 2015, s’han portat a terme 44 actuacions de corredors ciclistes, 27 destinades a carrils bici (25 quilòmetres) i 17 dedicades a crear vies per a bicicletes (11 quilòmetres de calçada en què se senyalitzen itineraris ciclistes). 20 quilòmetres més només de passadís per a bicis estan en execució, de manera que ben aviat la xarxa total pujarà a 172 quilòmetres (161 més els 11 de carrers adaptats). En els mesos que queden d’aquest any i tot el 2018, el consistori preveu pintar 61 quilòmetres més. És així com s’arriba als 233 totals previstos per abans del 2019. La factura del projecte puja a 32,5 milions d’euros. En queda pendent un segon paquet, que encara s’ha de redactar i que és el que permetria arribar o fins i tot superar els promesos 303 quilòmetres. Però això té pinta de cristal·litzar en el següent mandat.

 Al marge dels números, el que segur que agrairà la comunitat ciclista és el disseny dels carrils, després d’anys en què l’estretor del vial era preocupant en alguns punts de Barcelona. D’aquesta manera, cada instal·lació unidireccional té una amplada mínima de 140 centímetres, mentre que les bidireccionals disposen de 190 centímetres.

GRAN VIA

Notícies relacionades

Entre els carrils pendents per a l’any que ve crida l’atenció una reivindicació històrica del gremi dels pedals: la Gran Via. No només el tram que no tenia cap senyalització, entre el carrer d’Aribau i el passeig de Gràcia, on s’està estudiant la manera de salvar l’encreuament amb la Rambla de Catalunya. Es canvia tot, fent baixar el vial de la vorera. Al costat muntanya compartirà espai amb el bus, mentre que al vessant mar s’eliminarà un carril de vehicle privat. El tram Aribau-Vilamarí (direcció plaça d’Espanya) estarà a punt abans de final d’any. La resta es deixa per a l’any que ve.

Si el consistori aconsegueix finalment el seu objectiu d’arribar als 303 quilòmetres de xarxa per a bicis, tots els veïns de Barcelona disposaran d’un carril bici a menys de 300 metres de casa seva. 

Temes:

Bicicletes