ADEU A UN REFERENT COMERCIAL

El Bulevard Rosa tancarà el 2018

Les galeries són l'últim reducte del passeig de Gràcia amb comerços que no són de luxe ni de grans cadenes

zentauroepp40559623 rosa171016133608

zentauroepp40559623 rosa171016133608

3
Es llegeix en minuts
Cristina Savall / Max Jiménez / Barcelona

Els propietaris del Bulevard Rosa, ubicat al passeig de Gràcia, han comunicat als seus arrendataris que els contractes no es renovaran més enllà del juny del 2018. A partir de l’estiu que ve començaran les obres perquè les galeries es transformin en macrobotigues de grans cadenes, com Decathlon, amb la qual ja s’han iniciat les negociacions. Amb això desapareixerà del carrer de Barcelo-na més buscat per les firmes internacionals l’últim reducte de comerços que no són de superluxe o que no pertanyen a cadenes planetàries que fotocopien la seva estètica per centenars de ciutats.

Les galeries disposen de 5.200 metres quadrats i compten amb quatre entrades pels cèntrics carrers de València, Aragó, rambla de Catalunya i pel mateix passeig de Gràcia, on una gran àrea està arrendada a la companyia Nespresso.

El Bulevard Rosa es va inaugurar el 1978 gestionat per la família Vives, però la propietat recau en diverses famílies catalanes. La family office dels Vives, liderada en l’actualitat per Nacho i Sandra Vives, és propietari dels locals del Bulevard Rosa situats als edificis que donen al número 55 del passeig de Gràcia. Els baixos comercials amb accés a la rambla de Catalunya són propietat de dues family offices més.

Per bé i per mal, el passeig de Gràcia és el carrer que més bé reflecteix les tendències i els canvis comercials i socials de la ciutat. Al segle XX va emergir com a epicentre residencial de l’adinerada burgesia que va encarregar les seves vivendes als arquitectes modernistes, com va ser el cas d’Antoni Gaudí, que hi va alçar la Pedrera i la Casa Batlló.

Als anys 60, les seves voreres es van omplir de gegantines seus bancàries que al segle XXI han anat desapareixent per acollir hotels de luxe, entre ells el Mandarin Oriental. En aquesta última dècada, les grans marques s’han cruspit a cop de talonari la majoria de botigues familiars que van aconseguir subsistir al segle passat. Aquest va ser el cas de la Llibreria Jaimes, que es va traslladar al carrer de València el 2012, i de Vinçon, que va abaixar les persianes fa dos anys.

Apple hi va obrir el 2012 un establiment de 2.500 metres quadrats, a l’antiga seu de Banesto, al número 1 del passeig. Just al costat es troba l’establiment d’Adidas, on tenia el seu local el Banc Central. En el número 76, la firma Gucci ocupa l’espai on es trobava el Banc Industrial del Mediterrani. I Mango va obrir el 2013 un local repartit en dues plantes a l’antiga seu del Banc de Sabadell.

Absència de firmes locals 

Notícies relacionades

El centre de la ciutat ha perdut gairebé tot rastre de singularitat comercial en detriment de les firmes locals i a favor de la globalització. Dues de les poques excepcions són la joieria Bagués-Masriera i la boutique Santa Eulàlia, que el 1941 va traslladar l’alta costura i la venda de teixits i complements per a senyora a l’edifici del número 60. Tres anys després, Santa Eulàlia va obrir una sastreria i camiseria a mida amb venda de complements d’home al número 93, que és la que ha aconseguit sobreviure a tots els canvis.

Des de l’arribada del turisme massiu, l’avinguda s’està omplint de marques que ostenten la mateixa decoració i els mateixos productes a les grans capitals, com Zara, Armani, Prada, Stella McCartney, Valentino, Louis Vuitton i Puma. Els pròxims mesos, Louboutin, Isabel Marant i Fendi inauguraran locals en aquesta cotitzada i cara vitrina en què s'ha convertit el passeig de Gràcia.

Un model de negoci del segle XX 

'Galeries comercials de Barcelona, del segle XIX al XXI' és l’estudi més detallat de les galeries amb petites botigues que encara existeixen i de les que han desaparegut a Barcelona. L’autor és el professor Enric H. March, fundador del blog 'Bereshit: La Reconstrucció de Barcelona i Altres Mons', que acumula més d’un milió de visites.