IMPULS A UN PROJECTE DESAFORTUNAT

L'ajuntament cedirà l'obra de les Glòries a una vintena d'empreses

El consistori licita el túnel viari fins a la Rambla del Poblenou i una primera part del parc en superfície

El projecte es divideix en lots per evitar les baixes temeràries que van portar a cancel·lar l'anterior contracte

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Encara és aviat per posar data al tall de cinta de la nova plaça de les Glòries. El que sí que se sap és que els túnels viaris que permetran convertir la superfície en una de les zones verdes més grans de Barcelona haurien d’estar a punt el 2021. Perquè això sigui possible, haurà sigut necessària la participació d’una vintena d’empreses diferents. Després de trencar, l’abril passat, el contracte amb les companyies que perforaven els budells de la plaça, l’ajuntament ha donat un cop de volant a l’estratègia constructiva: trossejar el projecte en lots per no tornar a enganxar-se els dits.

El consistori, a través de l’empresa pública BIMSA, traurà la setmana que ve a concurs públic l’obra civil del túnel de les Glòries, tant el que queda per fer de la fase 1 del túnel entre Castillejos i Badajoz, com la fase 2 fins a la Rambla del Poblenou. També ha licitat una primera part del parc de la Canòpia (46.000 metres quadrats). En total: 10 lots, tres per a la fase 1, dos per a la fase 2 i cinc per a la zona verda. En preus sense IVA, tot plegat puja a 80 milions per a les galeries viàries i 15 per al jardí. Està previst que els treballs comencin el primer trimestre del 2018. 

L'escull ferroviari

Amb aquest mètode de contractació, el govern d’Ada Colau intenta evitar les baixes temeràries en les ofertes de les empreses. Això és el que va succeir amb l’anterior negociació, en què una unió temporal d’empreses (UTE) va aconseguir adjudicar-se  la fase 1 oferint un 24,5% menys del valor de licitació. Van anar tirant, fins que el pas per sota dels túnels d’Adif, Rodalies i metro va frenar el pla. Aquests tres esculls es divideixen ara en tres lots. El quart i el cinquè de les galeries es dedicaran a la fase 2 que està per començar.

Notícies relacionades

    

Com a condició per aplicar al contracte, el consistori ha prohibit que una mateixa empresa es presenti a dos lots diferents. Per aquest motiu, tenint en compte les previsibles unions de diferents companyies, s’espera que una vintena de firmes diferents acabin la feina, fet que generarà, segons va afirmar ahir el director general de BIMSA, Ángel Sánchez, «una sana competència». ¿Que com es controlarà tants adjudicataris diferents treballant a la vegada en un mateix espai? Sánchez admet que és un repte, però que està prevista una direcció d’obra per sobre de tots que coordini l’avanç del treball. El fet de treballar de manera simultània, ha assegurat, ajudarà a recuperar el temps perdut.