Colau s'oposa a una nova terminal de creuers al port

Janet Sanz rebutja que l'ampliació del moll Adossat aculli una seu de MSC

El consistori no pot vetar la iniciativa, que dirimirà el consell d'administració

zentauroepp40311899 moll adossat puerto170927195640

zentauroepp40311899 moll adossat puerto170927195640 / FERRAN SENDRA

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust / Barcelona

L'Ajuntament de Barcelona no veu bé que la ciutat tingui una nova terminal de creuers, com desitja la principal candidata a gestionar-la, l'empresa MSC, que persegueix des de fa temps comptar amb aquesta instal·lació i que disposa del beneplàcit de la direcció del Port de Barcelona. Quan fa uns mesos va transcendir aquesta possibilitat, el consistori ja va mostrar el seu rebuig i va crear amb el port una taula específica sobre creuers, integrada per tècnics de les dues institucions, que ha celebrat dues reunions i que té prevista una tercera el pròxim divendres.

La tinenta d'alcalde, Janet Sanz, va anar aquest dimecres a la reunió mensual del consell d'administració del Port amb la mosca darere l'orella: en l'ordre del dia, que, diu, els assistents coneixen 24 hores abans, figurava un punt que cridava especialment l'atenció: la licitació de l'ampliació de la tercera fase del moll Adossat. La licitació donaria peu a un espai on s'ubicaria la nova terminal, que se sumaria a les set actuals, més una en construcció.

Punt aixecat

Els creuers són una de les bèsties negres de l'actual govern municipal. L'equip d'Ada Colau considera que aquest sector col·lisiona principalment per dos motius amb les línies vermelles del seu programa: el rebuig d'un turisme excessiu i la contaminació. Sanz subratlla que un dels motius de la creació de la taula conjunta amb el port va ser la possibilitat que creixés la presència de creuers a Barcelona amb una nova terminal, per la qual cosa no s'explica que no es parlés que la licitació de l'ampliació del moll Adossat era imminent.

En aquest context, la tinenta d'alcalde va demanar en la reunió del consell que el punt fos aixecat de l'ordre del dia i que la qüestió s'abordés en la reunió de la taula prevista per divendres, en què per part del consistori participaran el gerent, Jordi Martí; el gerent d'Urbanisme, Jordi Campillo, i el director del Pla Estratègic de Turisme de Barcelona, Albert Arias.

El consell d'administració del port va acceptar la retirada del punt, cosa que van recolzar altres dels seus integrants: els d'UGT i CCOO i el representant de l'altre municipi, a més de Barcelona, que figura en l'òrgan: el Prat de Llobregat, que estava representat pel seu alcalde, Lluís Tejedor. En principi, l'aprovació de l'ampliació podria produir-se en una altra reunió del consell d'administració, a l'octubre o el novembre.

El port va emetre una nota la setmana passada en què informava del propòsit de MSC de comptar amb una concessió de 30 anys per construir una nova terminal, que, segons el comunicat, serà dissenyada per l'arquitecte Ricardo Bofill.

Una votació perduda

El consistori pot protestar, i fins i tot fomentar la protesta, però té molt difícil evitar que el consell d'administració satisfaci la petició de l'empresa. En el consell d'administració, a més dels representants de Barcelona, el Prat i els dos sindicats citats, figura un representant dels estibadors –que fa temps que no va a les reunions-, un de la Cambra de Comerç, representants de l'Estat i del port, on el president, Sixte Cambra, va ser designat per la Generalitat. Sanz dona per fet que la concessió de la nova terminal s'imposarà quan arribi la votació.

La regidora argumenta l'oposició municipal a una nova terminal de creuers combinant la crítica a dos elements: el fet que els creueristes incrementen l'ocupació d'una ciutat que en algunes zones pateix una presència de turistes que sembla inabordable per als veïns i el que la seva aportació econòmica, considera, no acaba sent decisiva: "Un 48% dels creueristes passen 4,5 hores a Barcelona. ¿Quin sentit té? No compensa, si tenim en compte l'impacte que té la seva visita. Generen serveis al port però no a la ciutat. Un 21% a penes baixa del vaixell. Arriba en avió a la ciutat i puja al creuer. I a més els creuers generen el 12% de la contaminació del port".

Notícies relacionades

Sanz no s'oposa a l'ampliació del moll, sinó a destinar a creuers. I en qualsevol cas, afirma, fins i tot si al final és inevitable, lamenta la falta de diàleg i advoca per "una decisió conjunta" de la qual participi també el consistori: "Si hi ha d'haver una nova terminal de creuers no pot ser contra Barcelona".

En el punt de mira

Els creuers han estat en el punt de mira de Colau des de la seva arribada a l'alcaldia. El govern municipal es va proposar reduir l'arribada de creueristes, que s'ha estabilitzat després de pujar el 2015.