la via laientana i gran de gràcia, les principals artèries afectades

Barcelona restringeix demà 76 carres pel Dia Sense Cotxes

2
Es llegeix en minuts

Un total de 76 carrers de Barcelona, la majoria secundaris, es tallaran al trànsit o patiran restriccions demà amb motiu de la celebració del Dia Mundial Sense Cotxes, una iniciativa que pretén donar a conèixer els avantatges de viure en una ciutat amb menys circulació i més bona qualitat de l’aire. Les dues principals restriccions afectaran la Via Laietana i Gran de Gràcia. La Guàrdia Urbana desplegarà un dispositiu especial per minimitzar les afectacions i es reforçarà el transport públic, segons va explicar ahir la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal.

El principal canvi d’aquest any té a veure amb el dia de la setmana afectat: un divendres a les portes d’un pont festiu. El 2016, que va caure en dijous, es van produir a la ciutat 125.000 desplaçaments menys, cosa que va suposar una reducció del trànsit del 6,1%, un percentatge discret però en absolut negligible. Al mateix temps, els usuaris de metro, autobús i Ferrocarrils de la Generalitat van augmentar en una quantitat similar gràcies als nous «conscienciats», com els va definir l’ajuntament. I no es va acabar el món.

Xavier Querol, investigador de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC), a Barcelona, insisteix a dir que el menys important és el percentatge de reducció del trànsit i la millora en la qualitat de l’aire. De fet, és un únic dia entre 365. «El Dia Sense Cotxes, que se celebra en centenars de ciutats europees, és una gran ocasió perquè els veïns puguin veure com es viu de bé sense trànsit i sense soroll. Perquè es vegin els avantatges», resumeix. «Molts descobreixen que es poden moure en metro més ràpid que en cotxe», afegeix.

EFECTE REAL DE LA JORNADA 

El mateix opina Ricard Riol, president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP): «Aquests dies són perquè la gent experimenti què és passejar per un carrer sense soroll ni contaminació. L’important és que es parli d’això».

Notícies relacionades

Riol respon als que opinen que el que fan els conductors en aquestes ocasions és simplement anar per altres carrers sense restricció i que tot segueix igual. «Això no és així», diu. La limitació de l’espai per als cotxes en els últims temps, prossegueix el president de la PTP, ha tingut un efecte directe en el nombre de persones que es decideixen a agafar el cotxe. A més, no para de pujar el nombre d’usuaris del transport públic. «Estem en una transició constant cap a unes societats amb menys cotxes», insisteix Riol.

Querol lamenta que la festa es deixés de celebrar Barcelona durant anys per «falta de voluntat política» i recorda, per exemple, que a Madrid s’ha avançat molt. Allà es va tallar la Gran Vía per primera vegada en un Dia Sense Cotxes i després l’experiència s’ha repetit «sense problemes en altres dates», inclosos 23 dies seguits de les passades festes de Nadal. Els comerciants no se’n van queixar.