Comencen al Prat les obres del túnel de Sants a la T-1 de l'aeroport

El nou tram tindrà 4,5 quilòmetres, 3,4 soterrats, i un pressupost de 285 milions

Foment calcula que l'itinerari entre l'estació i e Prat es farà en 19 minuts

zentauroepp40107120 tuneladora170914194840 / CARLOS MONTANYES

zentauroepp40107120 tuneladora170914194840
La tuneladora que ha començat a perforar el túnel des del Prat, que arribarà des de la T-1 de l’aeroport.

/

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust / Barcelona

La tuneladora que excava gran part del nou accés ferroviari entre l’estació de Sants i les terminals de l’aeroport del Prat va començar a treballar dimecres a la nit. Amb la perforació, Adif va iniciar un projecte que culminarà amb l’arribada del tren a la terminal T-1. L’accés de Sants a la T-2 i la T-1 tindrà una longitud de 4,5 quilòmetres, 3,4 quilòmetres dels quals transcorreran de forma soterrada. En total, 2,8 quilòmetres s’excavaran amb la tuneladora. El pressupost és de 285 milions d’euros i el Ministeri de Foment calcula que una vegada en funcionament el trajecte dels viatgers entre Sants i la T-1 (primer s’arribarà a la T-2) tindrà una durada de 19 minuts. El Govern preveu que entre set i nou milions de persones utilitzin la nova línia.

La tuneladora va començar a treballar dimecres al Prat i trigarà de sis a set mesos a completar la feina. Després es farà la col·locació de vies, catenàries i senyalitzacions. Aquesta fase conclourà a finals del 2018. No hi ha una data prevista per a l’entrada en funcionament del nou accés. Foment xifrava mesos enrere en un 25% els treballs ja fets, per valor d’uns 60 dels 285 milions d’euros del cost total.

L’obra substituirà l’actual ramal de via única que enllaça l’estació del Prat només amb la T-2. El nou traçat és una plataforma ferroviària de doble via electrificada que començarà en el pas per sota de l’autovia C-31 de la línia ferroviària que va de Barcelona a Vilanova i la Geltrú (Garraf) i conclourà a l’estació prevista sota de la T-1 de l’aeroport. A més a més d’aquesta estació, Foment farà una parada intermodal a la T-2, cosa que implicarà la desaparició de l’actual estació de Rodalies i de la passarel·la que la connecta amb la terminal.

El túnel començat a perforar passarà per sota de l’autovia C-31, de la línia L-9 del metro, de la terminal T-2 i de la mateixa pista principal de l’aeroport fins a arribar a la T-1. El túnel tindrà un diàmetre de 10,6 metres i una profunditat màxima de 25,8 metres, amb dos trams. El primer, amb una longitud de 1.364 metres, que conclou a l’estació intermodal prevista a la T-2, i el segon, de 1.466 metres, fins a la T-1.

Notícies relacionades

S’utilitzaran 24.000 tones d’acer i 48.700 metres cúbics de formigó. La tuneladora és del tipus EPB, escut de pressió de terres: disposa d’un cap giratori amb instruments de tall i obertures per extreure la terra. A l’avançar ja anirà posant les 2.855 dovelles de formigó que formen el tub del túnel. Pesa 2.230 tones i fa 99 metres. El capçal té 22 motors amb 4.000 quilowatts de potència.

10 ANYS DE RETARD

La connexió entre l’estació de Sants i la T-1 arribarà, si es compleixen els nous terminis que es van anunciant, una dècada després del previst. El 2009, el Ministeri de Foment va anunciar un projecte de característiques similars a l’actual i va arribar a tramitar l’adjudicació de les obres. Però van passar molts anys sense que es destinessin diners a aquest accés i els treballs no van arribar a començar. Fins que el 2015 es va decidir desbloquejar el projecte i iniciar-los, al ralentí.