APLICACIÓ MÒBIL DE TRANSPORT PRIVAT

Els turistes de Barcelona han sol·licitat Uber 500.000 vegades des del juny

L'empresa no opera a la ciutat però ha doblat les demandes d'ús en un any

La companyia segueix pendent de la justícia per desembarcar a Catalunya abans del 2018

zentauroepp36161565 madrid 04 11 2016    economia reportaje sobre la plataforma 170904171036

zentauroepp36161565 madrid 04 11 2016 economia reportaje sobre la plataforma 170904171036

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel / Barcelona

Uber segueix sense instal·lar-se a Barcelona. Conscient que la llei no li és encara favorable, l'empresa de transport privat espera un moment més propici per desembarcar a la capital catalana. Mentre això passa, els turistes segueixen demanant els serveis d'aquesta aplicació. Entre juny, juliol i agost han sigut més de 500.000 els forasters que han obert l''app' per sol·licitar un cotxe, gairebé el doble que en el mateix període de l'any passat. 

Les xifres, facilitades per la mateixa companyia, demostren que Uber seria un negoci rendible a Barcelona, molt rendible. És la ciutat europea, de les que no disposen del servei, on hi ha més demanda. Les 507.293 obertures de l'aplicació estan molt per sobre de les 150.000 de Copenhaguen o Budapest.

Desembarcament "il·legal"

L'empresa, que sí que funciona a Madrid, està pendent que la justícia vagi alliberant els centenars de llicències de lloguer de vehicles amb conductor (VTC) encallades als jutjats. Quan això passi, Uber començarà a explotar aquests permisos, que estaran en altres mans, per poder entrar a competir amb el taxi de Barcelona, que des del gener ha sortit al carrer en cinc ocasions per denunciar l'entrada "il·legal" d'aquesta mena d'aplicacions, ja que la llei no permet ampliar el nombre de llicències si es rebaixa la proporció de 30 taxis per cada VTC.

Notícies relacionades

Uber es va instal·lar a Catalunya el 2014 però el novembre del 2015 es va haver de traslladar a Madrid. La mateixa empresa admet que es van basar en excés "en el model dels Estats Units", on el sector està completament liberalitzat. Carles Lloret, director general d'Uber al sud d'Europa, avançava a aquest diari la intenció de l'empresa de tornar a la capital catalana abans que s'acabi l'any. Serà així si el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya posa en circulació les prop de 3.000 llicències VTC pendents del seu plàcet o veto. Si veuen la llum, Uber, i també Cabify, que sí que opera a Barcelona, podran arribar a un acord amb els propietaris per explotar el servei.

Matrícula diferent 

En qualsevol cas, tant el Ministeri de Foment com les comunitats autònomes s'estan apressant a reforçar la defensa legal del sector del taxi. L'últim és l'obligació que els vehicles de lloguer amb conductor portin una matrícula diferenciada. També s'obligarà les empreses a registrar tots els seus serveis. A més, es pretén evitar que les empreses de VTC sobrepassin el límit de serveis de transport fora de la seva comunitat autònoma que està permès per llei, fixat en un 20% del total dels seus serveis trimestrals.