Hotelers i aerolínies ajusten preus per mantenir l'empenta de Barcelona

L'informe d'una consultora destaca com a reacció a l'atemptat descomptes del 8 al 15% l'allotjament, amb puntes més grans

cmontanyes39769940 turistas170825134942

cmontanyes39769940 turistas170825134942 / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán / Barcelona

¿Quin és el preu de la por? Barcelona crida diàriament des de fa una setmana que no tem el terror gihadista i el viatger sembla que ha ratificat aquesta sensació col·lectiva mantenint forta la seva presència a la ciutat. Un primer informe realitzat per una consultora adverteix, però, que tot i que les cancel·lacions han sigut mínimes (del 2 al 3% en general), sí que s’ha notat un alentiment en les noves reserves, que molts hotelers ja estan combatent amb ajustos de preus a curt termini d’entre el 8 i el 15%, amb algunes puntes més agressives els primers dies després del succés, en el cas de grans cadenes. La mateixa estratègia estan seguint algunes aerolínies per decantar cap a Barce-lona l’elecció de l’indecís que mira tant el destí com la seva butxaca.

L’Ajuntament, el Gremi d’Hotels i Turisme de Barcelona avançaven aquesta setmana que l’impacte de l’atemptat de la Rambla hauria sigut mínim en el sector de moment i que regnava un esperit de confiança gairebé contagiós pel que fa a la capacitat de Barcelona per remuntar. Emplaçaven a les pròximes setmanes per avaluar-ho. No obstant, la consultora especialitzada Bric Consulting, que cada any confecciona informes del mercat hoteler i les seves tendències a la ciutat, ja ha elaborat un «informe exprés» sobre els primers efectes.

ANÀLISI DE 30 HOTELS

L’empresa ha analitzat les tarifes de més de 30 hotels de tres, quatre i cinc estrelles del centre, l’Eixample i el 22@ que sumen més de 5.500 habitacions, i ha entrevistat propietaris, directors d’hotel, responsables d’anàlisi de dades comercials i directors de desenvolupament de negoci. No és cap radiografia científica del que passa a Barcelona, però sí que dibuixa una primera impressió de la situació. Abans que res es destaca que van ser poc significatives les cancel·lacions inicials, a pesar de la magnitud internacional de la tragèdia: del 2% al 3% en general.

No obstant, l’evolució posterior de les reserves ha sigut una mica dispar. Mentre que els particulars via internet han respost positivament, les peticions directes de grups (més de 10 persones) sí que s’han vist més afectades, destaca Juan Gallardo, un dels autors de l’informe. En general, emfatitza, s’ha alentit el volum i també el ritme de les reserves, i davant d’això molts locals han optat per dues mesures significatives. Una és reduir o suprimir les estades mínimes que s’exigeixen en algunes dates (que pot ser de tres en temporada alta o punta de reserves) i l’altra va directament al pressupost del viatger.

Gallardo destaca que de forma immediata alguns hotels de cadenes amb moltes places a la ciutat van optar per retallades dràstiques per frenar la previsible pèrdua d’ocupació. Fins i tot del 38% en negocis del Barri Gòtic, i del 50% en alguns  de «ben ubicats però no pas cèntrics». La majoria, però, van apostar per ajustos del 8 al 15% per «no perdre quota de mercat». Amb la iniciativa n’hi ha hagut prou per mantenir ocupacions altíssimes a Barcelona, de l’ordre del 90%, tot i que a costa de reduir beneficis.

Entre les conclusions també es destaca que el Congrés de Cardiologia que comença avui amb més de 32.000 visitants confirmats esmorteirà l’impacte, en ocupació i ingressos. Els responsables d’hotels entrevistats assenyalen que nord-americans i asiàtics acostumen a ser els viatgers més sensibles a successos com el de Barcelona, tot i que és aviat per avaluar-ho.

Des del bàndol dels apartaments turístics, la xifra de cancel·lacions ha sigut lleugerament superior, del 4%, però per sota del que s’esperava, com ja va avançar la patronal Apartur.

FAMÍLIES «CONSERVADORES»

Notícies relacionades

Ho atribueixen al fet que el seu perfil d’usuari, sobretot famílies, té una actitud més «conservadora». Fonts d’Only Apartments, empresa que gestiona 1.200 apartaments a la ciutat i també té oferta en altres països, detalla a aquest diari fins i tot que l’impacte turístic a Barcelona (que fixen al voltant del 2% de cancel·lacions en el seu cas) està molt per sota del que ells van patir en el cas de París (25%) o Brussel·les (30%). També els ha sorprès la predisposició dels barcelonins a acceptar anul·lacions sense penalització.

En conjunt, els directius consultats per Bric mantenen que la demanda «ha reaccionat millor» del previst, «més enllà del sentiment de solidaritat que sol produir-se en aquests casos». A mitjà termini, hi ha optimisme en la recuperació «total del destí».