Anar al contingut

EXPERIÈNCIA PIONERA

"De monitor sí que ho puc ser"

Una quinzena d'alumnes amb discapacitat intel·lectual lleu es formen a les Corts per ser auxiliars d'educadors

Aquest estiu estan realitzant pràctiques en diferents casals de la ciutat

Helena López / Barcelona

Mireia Reynal

zentauroepp39361279 19 07 2017 barcelona reportaje sobre la inclusi n de monit170722165632
zentauroepp39361277 19 07 2017 barcelona reportaje sobre la inclusi n de monit170722165617

/

L'Ángela saltasalta i mou els braços. Davant seu, un grup de nens al pati del col·legi imiten entregats els seus moviments. La segueixen, a ella i a altres dues monitores que ballen al ritme de la cançó del casal, un reggaeton que anomenen cúmbia que els encanta tant als nens com als monitors. Mentre balla, la noia somriu. «Estic molt contenta. Els nens em demanen ajuda i veig que puc ajudar-los, em fa sentir bé», resumeix després de finalitzar el ball.

«Sé que hi ha molts oficis que no puc fer. De doctora, per exemple, sé que no ho puc ser. Mestra, tampoc; però ajudant de monitora, amb un altre monitor referent per si tinc dubtes, sí que ho puc ser», reflexiona, visiblement feliç, aquesta noia de 19 anys, una dels 15 alumnes amb discapacitat intel·lectual lleu que han participat en el primer curs adaptat de formació de monitors en activitats d’oci i activitats esportives del centre cívic Pere Quart.

El suport de la família

La noia, que realitza les pràctiques a l’Escola Provençals, «molt a prop de casa», té les coses molt clares. «Van fer una reunió al Paideia, el col·legi d’educació especial en què estudiava, amb les famílies dels que no ens podíem treure l’ESO, i ens van proposar apuntar-nos al curs adaptat de monitors. La meva mare m’hi va animar. Tinc molta sort amb la meva mare, em recolza sempre. I ara estic també contenta de poder fer de monitora, perquè sé que ella també està orgullosa de mi», prossegueix l’Ángela amb la seva samarreta taronja de CET 10 que la identifica com a monitora. Com una monitora més. 

Un dels objectius del curs, fruit d’un conveni entre la Fundació CET 10, el districte de les Corts i el Paideia (on van estudiar l’Ángela i 13 dels seus companys de curs), és reforçar l’autonomia dels joves, apoderant-los, cosa que en poques setmanes han facilitat, sense proposar-s’ho, els nens dels casals en què aquests nois fan les seves pràctiques. I ho han fet sense que ningú els hagi hagut de dir res. Simplement, mirant-los com miren qualsevol altre monitor. Qualsevol altre adult. Demanant-los ajuda, com assenyala l’Ángela. El mateix explica el Roger, company de l’Ángela al Paideia, que ha fet les pràctiques al Campus Olimpia de l’Arístides Maillol gestionat per la Fundació Marcet.

«Vaig acabar les hores de les pràctiques la setmana passada, però l’últim dia els nens em van dir que no me n’anés, que em quedés, i vaig decidir allargar-les una setmana més», explica el Roger sobre la gespa en què fa d’auxiliar del monitor del casal de futbol de l’Arístides Maillol. El Roger ha mostrat ganes des del primer dia. L’horari del seu contracte de pràctiques és de les nou del matí a la una del migdia, però ell es queda fins a les cinc. «M’agrada dinar amb els nens, i així també ajudo a l’hora del menjador», explica.

Precisament, una de les portes que es volen obrir amb el pioner curs impulsat aquest any a les Corts és la de monitor de menjador. «És una triple titulació en tres anys. El primer, el que han fet l’Ángela i el Roger, és de premonitor; el segon, el curs que ve, de monitor adaptat, i el tercer, de tècnic d’esport adaptat», detalla Ana Calvo, responsable del projecte a la fundació CET 10 i professora d’aquests nois, que només tenen bones paraules per a ella.

L’objectiu final de la formació, subratlla Calvo, és la recerca de la futura inserció. «Per això les pràctiques són tan importants, perquè són un primer contacte amb les empreses que gestionen casals i activitats extraescolars; per anar trencant barreres i que vegin que és possible comptar amb ells», acaba dient l’educadora, que destaca que l’any passat van fer una prova pilot del curs a Sant Martí i que quatre dels participants ja estan treballant aquest estiu.

Fonts municipals asseguren que el compromís del consistori és iniciar una segona edició del curs de cara a l’any que ve «amb l’objectiu de donar continuïtat al procés de formació de tots aquests joves», en el marc del projecte de les Corts de convertir-se en el districte inclusiu per excel·lència. És a dir, continuar obrint portes i trencant barreres.

0 Comentaris
cargando