Barcelona voreja la tragèdia amb 56 ferits en un accident ferroviari

El comboi de Rodalies ha xocat contra el topall de la via 11 de l'estació de França

Les caixes negres seran decisives per saber si ha fallat el sistema de frens o el conductor

Accident de tren a lestació de França / ALEX R. FISHER

3
Es llegeix en minuts
Guillem Sànchez / Barcelona

L’aparatós accident ferroviari de l’estació de França que ahir al matí va mobilitzar tots els cossos d’emergència de Barcelona i va activar les autoritats catalanes i espanyoles es va saldar per sort sense cap víctima mortal. No obstant, el balanç final de 56 ferits, tres d’ells de gravetat, dona a entendre que els passatgers que viatjaven en el comboi van estar molt a prop de viure una tragèdia. 

El tren era de Rodalies, l’'R2 sud', que havia sortit a les sis del matí de Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) i a les 7.15 hores estava entrant a l’estació de França. El conductor ja havia iniciat la maniobra de frenada i els passatgers s’havien aixecat del seient per acostar-se a les portes de sortida dels vagons. Però el comboi, per causes que encara es desconeixen, no es va aturar a temps i va xocar contra el topall de la via 11.

L’efecte acordió va provocar que els vagons s’amunteguessin i que tot el passatge, la majoria dret, caigués a terra. A causa de l’impacte, molts dels viatgers van sortir disparats cap endavant i es van fer mal amb els agafadors, els seients o directament al xocar entre ells. Malgrat que el tren es desplaçava a poca velocitat, el cop va ser brusc.

Eficaç desplegament d'emergències

Els cossos d’emergència fa mesos que es formen per activar el protocol AMV (accident amb múltiples víctimes), a causa del context d’alerta per terrorisme gihadista. L’accident de l’estació de França va servir per portar la teoria al terreny pràctic. Així que van començar a bullir els telèfons del 112, es va donar l’ordre als principals hospitals de la zona perquè es preparessin a rebre ferits. Les imatges captades per passatgers que van presenciar l’accident mostren bombers, tècnics del SEM i agents de la Guàrdia Urbana i dels Mossos d’Esquadra repartint-se per atendre tots els ferits.

Després de la topada, les portes del tren van estar tancades durant dos o tres minuts. A l’obrir-se, els afectats van sortir a l’andana commocionats pels cops, amb trencs al cap i ferides a les extremitats. Els primers auxilis van arribar de seguida i els sanitaris van atendre els usuaris per ordre de gravetat.

Hauria pogut ser un accident «desastrós», va admetre l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, valorant la sort que l’incident s’hagués saldat  finalment sense cap mort. L’ensurt va fer fins i tot que dialoguessin els presidents Carles Puigdemont i Mariano Rajoy. El cap del Govern espanyol va telefonar al president per interessar-se pel que havia passat i el català li va reconèixer el gest a través del seu compte particular de Twitter.

Investigació en marxa

Es tracta d’un tren relativament nou que havia passat l’última revisió el 18 de juliol. La carrosseria del comboi, segons van remarcar fonts policials, va funcionar correctament a l’arrugar-se per absorbir la força de l’impacte. El conductor, no obstant, va quedar encaixonat a la cabina i va ser alliberat gràcies als bombers. Presentava una contusió al tòrax.

El tren va entrar a l’estació iniciant la maniobra de frenada. Cosa que significa que el conductor pilotava manualment, van explicar fonts de Renfe. Però això no remet obligatòriament a una fallada humana, van advertir les mateixes fonts.

Filmació amb un dron

Notícies relacionades

Agents de la Divisió de Transport dels Mossos es van fer càrrec d’una investigació que instruirà el Jutjat número 11. Ahir mateix va prestar declaració el conductor, que va donar negatiu en la prova d’alcoholèmia i drogues. Els policies, amb l’ajuda d’un dron, van filmar des de l’aire la trajectòria que va seguir l’encastament dels vagons. La policia científica es va fer càrrec de la inspecció ocular. Els Mossos van assenyalar que les conclusions definitives sobre la causa de l’accident trigaran uns dies a arribar.

Ahir al migdia es van bolcar les dades de les dues caixes negres que portava el tren, que s’analitzaran durant els pròxims dies. Els investigadors també faran una ullada a l’activitat que presentava el telèfon mòbil del conductor en l’instant de l’impacte. Aquesta informació resultarà decisiva per saber si el tren va fallar o si el conductor, un home de 31 anys amb set anys d’experiència, va tenir una badada.