Els creueristes rebutgen que se'ls imposi una doble taxa

El sector reclama "estabilitat" en les polítiques tributàries i que les administracions pactin el seu repartiment, mentre les agències de viatges demanen homogeneïtat de criteris

zentauroepp39268034 cruceros turistas170712183124

zentauroepp39268034 cruceros turistas170712183124 / RICARD FADRIQUE

3
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

L’imminent horitzó d’una taxa municipal turística per als que visitin Barcelona sense quedar-s’hi a dormir i, per tant, sense pagar l’impost d’allotjament, ha caldejat el debat sobre la gestió del fenomen turístic a la capital catalana. Curiosament, a força de sentir parlar tant del tema, els sectors afectats com els col·lectius veïnals i empresarials assumeixen la mesura que impulsarà l’ajuntament amb més o menys entusiasme però sense rebel·lió. No obstant, els grups més afectats pel nou gravamen –que apunta a uns 13 milions d’excursionistes anuals– reivindiquen que la seva imposició sigui equitativa i no castigui només alguns subsectors.

La patronal catalana d’agències de viatge ACAV creu que la taxa no pot aplicar-se discriminatòriament només a través de turoperadors, com pretén el consistori. Els que hi arribin en cotxe particular o tren en quedarien exempts.

Les navilieres estan assumint el pagament de l'impost  Les navilieres estan assumint el pagament de l'impost que aplica el Govern català des de l'abril a més d'un milió de creueristes en escala

Però especialment complex és el tema dels creueristes, que el govern de Colau ha tingut sempre entre cella i cella. Ara aquest col·lectiu paga un impost turístic a la Generalitat tant si passa més de 12 hores a la ciutat (2,25 euros per persona, com en un hotel de luxe) com si arriba en escala curta (0,65 euros).

Aquest segon tribut s’aplica des de l’abril per la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i era una demanda de l’ajuntament, que ingressa la meitat de les quantitats. Controlar i cobrar a qui està de pas és complicat en general, però en el cas del port era senzill perquè cada entrada es registra.

El sector va encaixar amb disgust –però sense protestes públiques– la mesura recent, davant el temor que les navilieres acabin elegint altres escales per no fer front a més despeses (com taxes portuàries i d’eliminació de residus). Alfredo Serrano, director general de l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) a Espanya, explica a aquest diari que el nou tribut per a passatgers en escala ha sigut íntegrament assumit per les navilieres al no trobar manera de cobrar-lo al client.

581.000 EUROS

¿De quants diners es parlava fins ara? El port calcula, amb xifres de passatgers estimades, que els viatgers en trànsit deixaran 581.464 euros per aquest concepte aquest any.

La nova taxa municipal s'aplicaria a passatgers i usuaris de 'tours' guiats  La nova taxa municipal s'aplicaria a passatgers i usuaris de 'tours' guiats però deixaria fora milions d'excursionistes que arriben en cotxe o tren

El que passa és que, dels 2,68 milions de creueristes del 2016, per exemple, només 1,13 eren passatgers en escala de menys de 12 hores. La majoria (1,55 milions) van començar i/o van acabar ruta aquí. Així que o bé van arribar directament des de l’aeroport o van dormir prèviament en allotjaments barcelonins, on ja van pagar la seva taxa de pernoctació.

Notícies relacionades

Amb la nova taxa municipal molts creueristes pagaran doble encara que no dormin en hotels: la taxa d’escala curta o d’estada de més de 12 hores i la nova per participar en visites grupals des del vaixell. Donat que el consistori articularà el nou gravamen des dels turoperadors, es podria gravar els autocars que surtin del port en visites turístiques.

«Els creuers hem sigut els únics a qui s’aplica una taxa per a visitants de menys d’un dia», argumenta Serrano, sense entendre que ara se’ls repercuteixi també la municipal si els passatgers prenen part en excursions terrestres. El col·lectiu reclama a les administracions que «es posin d’acord entre elles per decidir com distribueixen els tributs» (Colau ha reivindicat gestionar el 100% del que recapta el Govern a Barcelona), però no afegeixin «una altra taxa tres mesos després de l’anterior». Les navilieres planifiquen amb molta antelació les seves rutes i contractacions i «demanen estabilitat» en les seves previsions, argumenta.