SÍMBOL DE LA CIUTAT

L'avió del Tibidabo torna a volar

L'emblemàtica atracció admetrà públic a partir del cap de setmana vinent

Una nova zona de pícnic i unes fonts interactives amplien l'oferta del parc públic

Lavió del Tibidabo ja vola sobre Barcelona / CARMEN JANÉ

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

L'avió del Tibidabo, l'atracció emblemàtica del parc de la muntanya de Collserola, ha arrencat novament aquest diumenge després d'una exhaustiva restauració que l'ha tingut a l'hangar de reparacions des del gener passat. Ho ha fet sense passatgers, perquè encara han d'ajustar bé l'aparell, però la direcció del parc calcula que per al cap de setmana vinent ja tornarà a ser tot com abans i els viatgers podran donar-hi les voltes de rigor.

El rehabilitat aparell, que aquest diumenge s'ha pogut visitar sense problemes, rellueix ara en vermell brillant amb nous logotips i materials, sobretot al seu interior. I la direcció del parc va organitzar una autèntica festa de benvinguda amb animació, dolços per als assistents i els components de l'associació La Llanterna de Terrassa vestits de principis de segle (uns anys abans que l'avió de 1928), encara que ningú reparés en l'asincronisme.

L'avió del Tibidabo es va inaugurar el 1928, però es va canviar el 1930 i des d'aleshores mai fins al gener passat havia abandonat el seu suport. La restauració ha sigut intensiva i ha calgut reemplaçar peces insalvables com les tapisseries i les fustes. També s'han canviat els llums, els indicadors de rumb i s'ha arreglat el minilavabo. L'interior, no obstant, continua sent igual d'estret. “Com els vols ‘low cost’ d'ara”, va fer broma Jaume Collboni, segon tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona i encarregat d'inaugurar l'atracció, que va recordar també que per a molts barcelonins grans el del Tibidabo va ser el seu primer viatge aeri.

El que no s'ha pogut veure aquest diumenge, per l'intens sol, és la reforma de la il·luminació de l'aparell, que ara per fi l'enfoca amb uns projectors i el dota de focus a les ales perquè sigui visible des de la ciutat sobre la qual dona voltes i de la qual ha passat a ser part del paisatge.

SABER COM ES VIATJAVA EN AVIÓ

L'aeronau manté la xapa al llindar de la porta amb el nom dels constructors, els tallers Estrada de Sarrià, autors també dels funiculars de Montjuïc i del Tibidabo. Era una rèplica del primer avió que va fer un vol comercial entre Barcelona i Madrid amb la intenció de “permetre a gent que no viatjaria mai en avió conèixer com era l'experiència”, va explicar Margarita Rubió i Armangué de Rispal, presidenta de Fundació Nicolau Maria Rubió i Tuduri, que als seus 91 anys no va voler perdre's l'acte d'estrena de l'avió, encara que va delegar la lectura del discurs. El seu avi, Marià Rubió i Bellvé, va ser l'encarregat de dirigir la planificació del parc que va encarregar el doctor Salvador Andreu el 1899.

La peça de l'avió, no obstant, la va idear el seu fill Santiago Rubió, que “tenia 19 anys i estava acabant la carrera d'enginyer industrial”, va explicar la filla, que va recordar que l'atracció “és una de les més populars del món però també la més ecològica”, perquè l'eix és mecànic. Ja ha fet, segons el parc, més de 47.000 viatges i ha cobert més de 18.000 quilòmetres en la seva història per a gairebé 500.000 viatgers. Per a Margarita Rubió, el parc del Tibidabo "es va pensar per als nens i adolescents als quals distreia i formava amb tots els mitjans al seu abast", com els viatges aeris, els autòmats, les exposicions d'objectes curiosos o les atraccions. 

MEMÒRIA HISTÒRICA

Notícies relacionades

El parc del Tibidabo, va anunciar Collboni, vol recuperar l'esperit de “memòria històrica i social” que va impulsar el seu desenvolupament i aquest estiu acollirà cada dia un centenar de nens de casals infantils per a famílies amb problemes econòmics perquè passin el dia a les atraccions. “Ja que el parc dona beneficis, volem que es reinverteixin a afavorir els barcelonins”, va explicar el regidor.

El recinte ha inaugurat també una nova zona de pícnic al Camí del Cel, la zona d'accés públic, amb noves taules per seure que simulen ser fulles portades per formigues i tamborets en forma de troncs tallats, i un espai de fonts interactives controlades per sensors on poder mullar-se a gust els mesos d'estiu.

Temes:

Tibidabo