El Govern afegeix un centenar de policies per solucionar el caos del Prat

El reforç intentarà reduir l'espera en el control de passaports a un màxim de 30 minuts en les sortides i de 60 en les arribades

img 4182

img 4182

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

Un centenar de nous agents de policia per verificar els passaports, 50 noves màquines autoservei i una nova connexió telemàtica per agilitzar el procés són les solucions que ha proposat el Govern per posar remei a les aglomeracions en els controls de passaports a l’aeroport del Prat, que han suposat cues de fins a tres hores de durada a causa de les noves exigències de controls duaners en l’àmbit Schengen, vigents des del 7 d’abril.

    

Representants del Govern, la Policia Nacional, la Guàrdia Civil i Aena van informar ahir a la Generalitat, els ajuntaments de Barcelona i el Prat i la Cambra de Comerç de les solucions previstes, algunes de les quals esperen implantar abans de diumenge, quan es preveu l’arribada de nombrosos passatgers de creuers en poc temps, però amb el juny com a data límit, com va avançar EL PERIÓDICO. Els reforços esperen millorar tant el control de passaports com la revisió d’equipatges de mà per a les sortides.

    

Les incorporacions han anat arribant per etapes, després d’aguditzar-se les queixes per dies especialment negres, en què hi va haver més de tres hores de cua, tant en el pont de l’u de maig com per Setmana Santa. Les cues, no obstant, es repetien cada diumenge, quan coincidien al matí creueristes que arribaven, i a la tarda, que se n’anaven.

    

El Govern va destinar llavors 14 agents procedents d’altres àrees d’estrangeria per ajudar els 30 que ja prestaven servei i que no donaven l’abast amb els nous requeriments. Ahir, el delegat del Govern, Enric Millo, va anunciar la incorporació immediata de 50 policies més i de 50 més al juny, a l’acabar el seu període de formació.

    

Això suposarà una plantilla total de 144 agents en els controls. Se’ls dotarà, a més, de 40 noves màquines validadores (que se sumen a les 46 ja en servei) i d’una millor connexió telemàtica perquè el sistema operi de forma òptima i no es col·lapsi. A més a més, Aena ha iniciat la contractació d’assistents per informar els passatgers que poden usar les 24 màquines d’autoservei, que ara, segons va admetre Millo, estan «infrautilitzades».

TEMPESTA POLÍTICA

El caos organitzatiu i les molèsties que han viscut els viatgers des d’abans de Setmana Santa, en especial els divendres a la tarda i els diumenges, havien causat una tempesta política, amb acusacions de la Generalitat al Govern central per la falta de recursos per solucionar un problema que ja es preveia i que té el seu origen en la falta endèmica de personal policial al Prat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va admetre que havien arribat a oferir els Mossos per ajudar en aquestes tasques, però que l’oferta havia sigut rebutjada per qüestió de competències.

    

Tant ERC com el PDECat havien reclamat al Govern des del Congrés mesures urgents per a una situació que, segons el seu parer, havia d’haver-se previst. Millo va respondre ahir a la Generalitat que era un tema ja previst perquè afecta diversos aeroports, com Barajas, Mallorca, Màlaga o els de Canàries. «S’ha instat el Govern, això sí, a prioritzar l’arribada de material al Prat, però eren compres ja fetes amb anterioritat», va admetre.

Notícies relacionades

    

Amb els reforços, el Govern espera reduir el temps d’espera als «estàndards europeus»: màxim de 30 minuts en sortides i una hora en les arribades, encara que Millo va admetre que esperen que sigui «molt menys». Aquests terminis els va considerar correctes la Generalitat, que va afirmar que adoptaria una actitud vigilant i de «tensió positiva». També va demanar que el termini màxim en les sortides es quedés en 40 minuts. 

La imatge de la ciutat en joc