PROJECTE URBANÍSTIC DESAFORTUNAT

L'ajuntament rescindeix el contracte de les obres de les Glòries sense l'aval de l'oposició

Barcelona en Comú preveu reprendre els treballs al gener i acabar el túnel a principis del 2020

El cost total seria d'uns 83 milions d'euros, 23 més del que es va licitat en l'anterior mandat

zentauroepp38168392 glories glorias170424163239

zentauroepp38168392 glories glorias170424163239

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les Glòries es quedaran d’aquí un mes sense grues, sense operaris, sense petos, sense pols. Però amb el túnel a mig construir i un enorme perímetre envoltat per tanques. Inert. Les obres quedaran aturades perquè així ho ha decidit el govern d’Ada Colau, que no ha trobat la manera de posar-se d’acord amb les empreses constructores per seguir amb el projecte d’una manera solvent i sostenible, en el temps i en el pla econòmic. Barcelona en Comú tirarà endavant sense l’aval del ple municipal, que en una comissió extraordinària d’Urbanisme va votar ahir en contra de rescindir el contracte firmat el març del 2015. Un combat polític que ha tingut escàs argumentari tècnic.

El director de BIMSA, Ángel Sánchez, va desgranar els detalls del full de ruta del consistori. En les pròximes setmanes està previst que s’acabin dos col·lectors i que s’asseguri tota la zona. Les empreses hauran d’emportar-se tota la maquinària perquè la nova zona zero de la plaça quedi buida, amb la regulació del trànsit tal com està avui dia. En paral·lel, començarà la tramitació del nou projecte executiu, que donarà pas a la licitació i al concurs públic per escollir noves constructores (les expulsades podran tornar-se a presentar). Si tot surt segons el que està previst, el tràfec tornarà al centre metropolità que va somiar Ildefons Cerdà el gener de l’any que ve per acabar el 40% de galeria pendent. I si tot surt encara millor, el túnel entre Castillejos i Badajoz estarà acabat a principis de l’any 2020.

Perquè això succeeixi, el nou contracte posarà un preu de sortida de prop de 40 milions d’euros, de manera que la despesa total pujarà a 83 milions d’euros, 23 més del que va prometre l’actual unió temporal d’empreses que formen Comsa, Copisa, Benito Arnó e Hijos Fills i Rogasa. El problema, segons va explicar la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, és que aquestes constructores havien anunciat un sobrecost total de l’obra del 60%, circumstànica que hauria tancat el cost en 96 milions d’euros. 

FACTIBLE

Amb les coses així, un pot pensar que la ciutat s’estalviarà 13 milions o que en pagarà 23 de més. En qualsevol cas, segons Sánchez, el pla és factible, encara que s’ha de passar per sota dels túnels ferroviaris, un dels punts més delicats de tot el projecte.

«No és esperable i crec que no succeirà que tinguem imprevistos a sota de les galeries d’Adif», va assegurar el responsable de BIMSA. Fins ara, les troballes d’estructures urbanístiques anteriors i de col·lectors que no apareixien al projecte executiu han perjudicat l’obra vigent, fins al punt que una auditoria va establir un sobrecost de 12 milions d’euros i un retard de 19 mesos.

L’ajuntament ha avançat que reclamarà danys i perjudicis (no han volgut detallar la xifra) a les empreses expulsades, que fins ara s’han defensat assegurant que els ha tocat executar «un projecte diferent de l’inicial». Les empreses implicades segueixen apostant per la negociació, encara que no descarten la via judicial si és el mateix ajuntament qui les demanda i els estranya la decisió del govern, perquè, consideren, sortirà «més cara que modificar el contracte».

La decisió final de rescindir-lo la va prendre el consell d’administració de BIMSA –en què el govern té majoria–, amb 11 vots a favor, tres en contra i una abstenció. No va ser igual de triomfal el passeig de Sanz per la comissió extraordinària d’Urbanisme, on el govern va perdre per 22 vots a 18 i una abstenció.

DUR

Notícies relacionades

El debat ha sigut dur; incòmode per a Barcelona en Comú. Amb els grups de l’oposició coincidint en la idea de la improvisació, de la incompetència. Potser el govern, al marge de la seva vocació de diàleg, no tenia previst perdre aquesta votació. Per part del grup Demòcrata, Jordi Martí va acusar el govern de «mala gestió» i va insistir en la idea de la falta d’informació i transparència. També va coincidir en el fet que un nou contracte sortirà més car. 

Alfred Bosch va sostenir que els veïns estan «estupefactes» davant el que està passant i també va expressar dubtes sobre la capacitat de control de l’obra per part de l’actual equip de govern. Es va anar escalfant, fins a assegurar que Esquerra «no serà còmplice de la incompetència» de Barcelona en Comú. Maria José Lecha (CUP) va insistir molt que una de les empreses està implicada en el finançament il·legal de CiU.