PATRIMONI HISTÒRIC

L'estació de Passeig de Gràcia de la L-3 recupera l'arquitectura original de 1924

La reforma reobre un antic túnel perquè l'accés de la Casa Batlló comuniqui directament amb el vestíbul principal

zentauroepp37871532 passeig de gracia170330171047

zentauroepp37871532 passeig de gracia170330171047
zentauroepp37871252 passeig de gracia170330170913
zentauroepp37871250 passeig de gracia170330171032

/

2
Es llegeix en minuts
Cristina Savall
Cristina Savall

Periodista

ver +

Les obres de restauració i de millora de les andanes i també del vestíbul de l’estació de Passeig de Gràcia de la línia 3 del metro barceloní, amb accés entre els carrers d’Aragó i del Consell de Cent, van començar el novembre passat amb l’objectiu de descobrir si al treure els falsos sostres es podia recuperar algun element arquitectònic original de quan es va inaugurar la infraestructura el 1924, llavors amb el nom d’Aragó. Davant la sorpresa dels tècnics, es podran salvar la volta, les parets corbades, alguns trams de la sanefa, amb el seu bonic dibuix blavós d’ornamentació a la paret, les rajoles de ceràmica blanca i tres lluernes que tornaran a lluir com ho van fer antigament, quan el suburbà s’anomenava el Gran Metro.

    

Els plafons que tapaven el mur original de l’estació han deixat al descobert curiosos anuncis impresos en paper molt deteriorats pel pas del temps. Hi ha un primer pla d’una dona amb una flor vermella als cabells, moltes lletres borroses i colors aigualits que s’aprecien sobre les sanefes. Tots aquests anuncis són difícils de veure pels cables que pengen a causa de les obres.

    

Aquests trossos de cartells daten dels anys 70, quan l’estació va perdre la seva andana central, es va cobrir la volta i amb això les parets corbades i es van redecorar tots els espais. Estan massa deteriorats per restaurar-los, encara que s’han ­fotografiat per poder documen­tar-los.

    

Marcos González, responsable de la unitat de Projectes i Infraestructures del metro de Barcelona, informa que en aquests moments s’estan rehabilitant quatre estacions més: Besòs Mar (L-4), Paral·lel (L-2 i L-3) Fondo (L-1) i Universitat (L-1). «Però només la de Passeig de Gràcia té interès històric i arquitectònic per recuperar peces originals», precisa González, per a qui «possiblement» les parades de Fontana (L-3) i Lesseps (L-3) també poden tenir, sota els falsos sostres, elements que valgui la pena conservar.

TREBALLAR DE MATINADA

L’actuació que s’està realitzant a l’estació de Passeig de Gràcia s’allargarà per espai de 10 mesos perquè els operaris únicament poden treballar-hi de matinada, de la 1.00 a les 4.30 hores, quan no hi ha usuaris del metro, que en un alt percentatge són turistes que volen passejar pels carrers de la Barcelona modernista.

    

«El més important és que el servei segueixi funcionant. Quan els tècnics finalitzen la seva jornada nocturna han de deixar la infraestructura en un perfecte estat, sense brutícia ni sorolls que molestin. Tampoc poden deixar abandonats a les andanes o a les vies cap tipus d’objecte o maquinària que comporti algun perill, com ganivets o punxons», detalla.

Notícies relacionades

    

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està invertint 2,67 milions d’euros en la reforma i en el sanejament de l’estació de Passeig de Gràcia, una de les quatre més antigues de la capital catalana. Aquest pressupost inclou la recuperació d’un antic túnel perquè l’accés de la Casa Batlló comuniqui directament amb el vestíbul principal, la construcció d’un nou centre de control de l’estació, noves escales de pedra, bancs i baranes, una instal·lació elèctrica amb il·luminació de leds per beneficiar l’estalvi energètic i l’elevació 10 centímetres del nivell de les andanes perquè les persones amb dis­capacitats que es desplacin en cadira de rodes o les famílies amb cotxets de nadó tinguin menys dificultats a l’hora d’entrar i sortir d’un vagó.