Barcelona repetirà rècord de creuers però més repartits tot l'any

Guanyarà escales els mesos de baixa afluència i afronta una possible taxa turística per a excursionistes

El port presenta a la fira més important del món la seva nova aposta per la sostenibilitat ambiental

icoy34163802 crucero170315160525

icoy34163802 crucero170315160525 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

El que a nivell internacional es considera un model creu­erístic de referència, a nivell barceloní ha passat a estar qüestionat davant el risc de morir d’èxit. Per això, l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) no es va atrevir a treure pit del rècord de passatgers aconseguit el 2016, que segons el balanç final va ser de 2,68 milions d’usuaris, d’aquests 400.000 espanyols, la primera nacionalitat. Una xifra que si es compleixen les previsions –les escales estan confirmades però els creuers poden anar més o menys plens segons la conjuntura en els destins del Mediterrani– es repetirà aquest any, amb un nombre més alt d’atracades però menys perceptible perquè quedaran més repartides entre els 12 mesos. El port fa campanya aquests dies a la fira sectorial més important del món, a Miami, per postular-se com a destí d’hivern –sense créixer a l’estiu– i com a port sostenible, on podran recalar els vaixells que utilitzin energies netes.

Després de l’arribada a l’alcaldia d’Ada Colau, que va criticar l’impacte del turisme a la ciutat i va posar també en el punt de mira el dels creuers, el port ha intentat afinar en les seves estratègies de desenvolupament, mentre afronta la implantació prevista d’una taxa turística de 0,65 euros per a passatgers en escales de menys de 12 hores, pendent de l’aprovació dels pressupostos del Govern. Fins ara només pagaven els que passaven més d’aquest temps. Generaria uns 600.000 euros d’ingressos, però està per veure quina seria la reacció de les navilieres que mouen milers de viatgers.

L’any passat ja va estar marcat per un viratge cap a tres noves consignes: desestacionalitzar l’activitat (per evitar la saturació estival i el seu impacte a la ciutat), millorar les polítiques ambientals i afavorir que els creuers no siguin d’escala (tot just unes hores) sinó d’inici i/o final de ruta. Aquest últim punt és important perquè els viatgers que pernocten a la ciutat tenen un impacte econòmic més gran i els que ja hi han estat i només es desplacen de l’aeroport al port no generen més saturació dels eixos amb icones turístiques.

Així, si el 2016 va acabar amb un creixement general del 5,6% en creueristes, l’increment més important es va donar entre els que començaven i acabaven ruta. Aquests, en vaixells que tenen Barcelona com a port base d’inici de rutes, ja van suposar un 58% del total, va destacar Mar Pérez, responsable de Creuers del port.

NAVILIERES A L’HIVERN / El que ja és segur és que aquest any se superaran les 758 escales del 2016, encara que entre els visitants de l’any no figurarà el vaixell més gran del món, l’Harmony of the Seas, que va iniciar rutes a la capital tot l’any l’estiu passat. Royal Caribbean sí que portarà la nova joia, el Symphony of the Seas, el 2018.

La clau, va destacar Pérez, és guanyar escales només els mesos de menys trànsit. Si l’any passat cinc navilieres van operar a l’hivern, aquest any seran nou les que segueixin sortint de Barcelona al gener, febrer, novembre i desembre.

La delegació barcelonina als EUA es mou entre dues aigües. Per un costat, la ciutat s’ha consolidat com a primer port d’Europa i quart port base del món. Per l’altre, mira de capejar la polèmica local que l’ha acompanyat des del relleu a l’alcaldia, quan l’ajuntament va apuntar a un excés de creueristes i va qüestionar els efectes ambientals. El port va replicar amb un informe d’impacte econòmic i un altre de mediambiental que va semblar que calmaven els ànims, però ha accelerat les seves polítiques amb el pla de millora de la qualitat de l’aire per atraure vaixells de nova generació, que funcionaran amb gas liquat.

Notícies relacionades

NAUS EFICIENTS / Diverses navilieres construeixen almenys 10 megavaixells amb aquest combustible alternatiu, i el port pretén avançar-se dotant-se de les infraestructures necessàries per subministrar el gas natural liquat als vaixells de nova generació, primant la captació d’aquest tipus d’atracades a partir de l’any que ve. També s’ha sol·licitat reiteradament al Ministeri de Foment que modifiqui la llei de ports per implantar bonificacions de fins al 40% en les seves taxes per als més eficients energèticament.

És el missatge que l’APB ha llançat a la Seatrade Cruise Global, on participen 800 expositors de 93 països i es negocien escales i rutes dels pròxims anys.