Certeses i incògnites del pla contra la contaminació

L'estratègia metropolitana per reduir l'impacte ambiental del trànsit rodat té diversos focus d'interès

jjubierre36375468 coches en barcelona161228123805

jjubierre36375468 coches en barcelona161228123805 / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

L'anunci del pla per reduir l'impacte ambiental del trànsit rodat Barcelona i la seva àrea metropolitana genera algunes incògnites sobre la seva posada en marxa. Algunes ja les han detallat les administracions, però en altres hi ha pendent saber com serà el seu desenvolupament definitiu. Aquí van alguns d'aquests interrogants. 

LA POSADA EN MARXA

¿Com serà el control?

Un sistema de càmeres a la xarxa de carreteres que comprèn els municipis de l'Àmbit-40, on s'aplicaran les restriccions de forma obligatòria, permetrà identificar aquells vehicles que estiguin vulnerant la normativa. A la identificació de la matrícula seguirà un rastreig a la base de dades de la Direcció General de Trànsit per cotejar el motor, cilindrada i combustible de cada vehicle, i així poder determinar si és apte per seguir circulant.

Més dificultats comportarà la supervisió quan hi estiguin involucrats turismes registrats en altres països i que estiguin de visita a Catalunya. Una alternativa que ofereixen experts en la matèria passaria perquè la UE ordenés la unificació de etiquetes per als cotxes, camions i motocicletes  de tots els països comunitaris.

MARGE PER ALS MUNICIPIS

L'aplicació de les restriccions

En funció de les necessitats que detecti al seu territori, cada municipi tindrà marge per aplicar restriccions addicionals a través de la implantació de zones urbanes d'atmosfera protegida i zones metropolitanes de baixes emissions, per exemple en àrees on hi hagi població vulnerable, com a hospitals o centres escolars.

El conseller Rull ha avançat que s'estudia la implantació d'un possible peatge contra la congestió en aquestes zones. Una mesura dissuasòria i que serviria per sufragar noves inversions a la xarxa de transport públic. Com a referència, el dirigent ha posat l'exemple de Londres, una ciutat on s'han d'abonar 9,4 euros per circular a la zona centre. La sanció per incomplir les normes és de 59 euros.

POSSIBLES EXCEPCIONS 

Emergències i burocràcia

Els propietaris dels turismes prohibits es poden trobar en una situació d'emergència que faci més que recomanable el desplaçament en aquest vehicle com l'alternativa més ràpida. Segons Xavier Querol, assessor del CSIC en matèria de qualitat de l'aire, el més plausible és que davant d'aquestes situacions, i en les que concerneixen a persones discapacitades, les autoritats siguin flexibles, com passa en països que ja apliquen estratègies mediambientals similars.

Respecte a saber si es podrà passar la ITV amb el vehicle i altres situacions burocràtiques, és fàcil que es concedeixin permisos especials per a aquests fins i per a propietaris de cotxes de col·lecció, segons fonts de la taula contra la contaminació de l'aire.

ATENUAR L'IMPACTE

Modernitzar el parc rodat

La Generalitat, l'Àrea Metropolitana, la Diputació i l'Ajuntament de la capital catalana han defensat la necessitat no només de retirar cotxes de les carreteres, sinó que els que segueixin circulant siguin cada vegada més respectuosos amb el medi ambient. En aquest sentit, han apostat per facilitar la renovació del parc de vehicles amb ajudes i bonificacions en els peatges, de manera que es vagin substituint progressivament per vehicles de baixes emissions.

Poveda ha destacat que es promourà el canvi de flotes entre els vehicles de les administracions públiques, així com la creació de nous punts de recàrrega ràpida per als vehicles elèctrics, entre altres mesures estructurals.

INCENTIUS DEL TRANSPORT PÚBLIC

Estímuls del tren i el bus

Com a complement a la desincentivació dels cotxes més contaminants, s'ha creat una Targeta verda metropolitana que dona dret a 3 anys de transport públic gratuït per desballestar un vehicle lleuger dièsel fins a la categoria Euro 3 (fabricats abans del 2005) o gasolina o gas fins a Euro 1 (acoblats abans del 1996), així com motos tipo pre-Euro o Euro 1. És imprescindible que els usuaris no adquireixin cap cotxe o moto nous en aquests 3 anys. La targeta estarà disponible per als municipis d'AMB aquest mes de març.

Una altra mesura per estimular l'ús del transport públic és la proposta de l'AMB d'integrar la segona corona metropolitana a la primera zona tarifària per rebaixar el cost del viatge.

MEDI AMBIENT I SALUT

Calibrar les millores

Notícies relacionades

L'AMB ha fet públic un estudi que revela que el dany a la atmosfera d'un turisme o una furgoneta de 20 anys o més és l'equivalent al que generen 36 vehicles comercialitzats durant el 2016. Segons l'ens, retirar de forma permanent en l'entorn de les rondes els automòbils inclosos a la categoria Euro 1 i d'anys precedents reduiria fins a un 8% la contaminació relacionada amb el trànsit.

¿I l'impacte en les persones? La comissionada de Salut de l'Ajuntament de Barcelona explicava que, a partir d'aquest any, es coordinaran les dades sanitàries i de control ambiental, a partir d'ingressos i casos d'urgències en dies de gran pol·lució, per conèixer com afecten els ciutadans.