POLÍTICA MEDIAMBIENTAL

Un cotxe de 20 anys contamina tant com 36 de nous

L'AMB anuncia les dades d'un estudi per reforçar la seva aposta de retirar de circulació els vehicles més antics

Donar de baixa els 30.000 turismes i furgons vells que circulen de mitjana al voltant de les rondes reduiria un 8% la pol·lució

3
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

L'impacte ambiental que representa la circulació d'un turisme o una furgoneta de 20 anys o més és l'equivalent al que generen 36 vehicles comercialitzats durant l'any passat. Aquesta comparativa lapidària és la que esgrimeix l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per reforçar la seva aposta de retirar de manera permanent a l'entorn de les rondes els automòbils inclosos a la categoria Euro 1 i d'anys precedents. Una mesura que, segons els seus càlculs, permetria reduir fins a un 8% la contaminació atmosfèrica relacionada de manera directa amb el trànsit rodat.

Coincidint amb l'ultimàtum que la Comissió Europea va llançar fa dues setmanes al Govern espanyol per l'alt nivell de diòxid de nitrogen (NO2) a les àrees metropolitanes de Barcelona i Madrid, l'AMB va proposar avançar del 2020 al 2018 diverses de les mesures de veto del trànsit per als vehicles més contaminants. Entre aquestes iniciatives destaca la restricció permanent a les rondes i al perímetre que comprenen d'aquells turismes i furgons amb una antiguitat d'almenys 20 anys. 

COOPERACIÓ

Les estimacions de l'ens suprametropolità consideren que els 30.000 turismes i furgonetes que circulen de mitjana per la superfície compresa entre les rondes i que es veurien afectats per la mesura contaminen tant com 1,1 milions de vehicles nous en termes de partícules en suspensió (PM, per les seves sigles en anglès). La proporció per a NOx seria de 150.000 vehicles nous i de 80.000 pel que fa a NO2.

Brussel·les va alertar dels alts nivells  de diòxid de nitrogen a la Barcelona metropolitana

L'estadística també s'ha aplicat a les més de 4.000 motos afectades (prèvies a la normativa euro, i, per tant, anteriors al 1999), i mostra una relació d'una de vella per 16,5 de noves pel que fa al perjudici causat a l'entorn natural. Com a vehicle nou s'entén la mitjana dels venuts l'any passat, de manera que la proporció seria fins i tot més acusada si se centrés en models de baixa emissió de turismes (híbrids, elèctrics i gasolina) i motos (de tipus elèctric).

L'anàlisi de l'AMB tracta de conscienciar sobre la necessitat d'implementar mesures de calat en les polítiques de mobilitat. Iniciatives que passarien per reclamar a la Generalitat i el Govern central "un esforç per augmentar les subvencions que permetin la renovació del parc més antic de furgonetes, cotxes i motos", segons ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda.

"Amb quantitats relativament petites es poden aconseguir grans aportacions a la millora de la qualitat de l'aire i la salut de les persones", ha destacat el dirigent socialista.

MESURES ESTRUCTURALS 

L'AMB ja ha anunciat mesures estructurals per reduir la contaminació del trànsit rodat, com ampliar a 3 anys la targeta verda de transport públic gratuït per als propietaris de vehicles més contaminants que els desballestin. També ha proposat integrar als 18 municipis metropolitans de la segona zona tarifària del transport públic en la primera corona per abaratir els desplaçaments prescindint de l'automòbil.

L'ens també treballa amb la hipòtesi de vetar el trànsit de vehicles més contaminants de les 8 del matí a les 8 del vespre per desplaçar-se per les rondes de Barcelona i la superfície que delimiten i reduir així l'impacte del trànsit en els episodis crítics d'emissió de NO2 i partícules en suspensió.

IMPACTE

Algunes d'aquestes mesures i propostes marcaran la cimera per a la millora de la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona que se celebra aquest dilluns i a la qual està previst que assisteixin autoritats de la Generalitat, l'ajuntament de la capital catalana, la Diputació barcelonina i la mateixa AMB. 

El veto a cotxes sense adhesiu de la DGT  afectaria un milió de vehicles a Barcelona

Notícies relacionades

El novembre passat, el consistori barceloní va avançar que els vehicles més contaminants no podran circular pels carrers de Barcelona a partir del 2020 -Poveda ha demanat després avançar la mesura al 2018-, i que durant el 2017 es perfilarien quins eren els turismes i les motocicletes afectats. No obstant, la previsió municipal és que el veto s'aplicaria a aquells vehicles que no comptin amb l'etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT) que acredita l'impacte ambiental de les seves emissions.

Un mes abans, a l'octubre, la DGT va informar que no distribuiria l'adhesiu als automòbils més contaminants, i va assenyalar els de gasolina matriculats abans del 2000 i els dièsel que ja circulaven abans del 2006. Una mesura que afectaria més de 900.000 vehicles dels 2,4 milions censats a tota la província de Barcelona.