RESTAURACIÓ AL PARC D'ATRACCIONS

L'avió del Tibidabo passa per l''hangar' per primera vegada en 87 anys

La reproducció del primer aeroplà de passatgers que va volar de Barcelona a Madrid tornarà a la primavera després d'una reforma integral

Tornarà amb una nova il·luminació i un aspecte més modern que respectarà l'essència de l'aparell original, inaugurat el 1930

El Tibidabo despenja el seu històric avió. / ELISENDA ROSANAS/ACN

El Tibidabo despenja el seu històric avió.
 
Lavió del Tibidabo, desmuntat
jgblanco37118493 barcelona 31 01 2017 avion tibidabo descolgado el tibidabo d170131135244

/

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El primer viatge en vaixell es fa en les golondrines. El primer vol, en l’avió del Tibidabo. Hi ha certs símbols de Barcelona (s’hi hauria d’afegir el Tramvia Blau) que transcendeixen el seu ús més pràctic i racional. Per això importa i interessa conèixer els detalls d’una operació com la retirada de l’històric aeroplà del parc d’atraccions de Collserola per procedir a la seva restauració. Pel que significa. I perquè el segon avió del parc, substitut del que es va inaugurar el 1928, mai havia abandonat el seu suport en 87 anys, des del 1930, donant voltes sobre un mateix eix. Ahir va ser desmuntat i traslladat per peces a una nau industrial. L’esperen quatre mesos de xapa i pintura, una reforma que vol modernitzar la peça sense que es noti gaire.

Joan Manuel Esquius, cap de manteniment del parc del Tibidabo, explica que fa un any i mig que estan en aquest assumpte, i que el més complicat, la planificació, ja ha passat. El concurs públic el va guanyar una empresa amb seu a Sant Cugat del Vallès que ja guarda l’avió en un hangar de Castellbisbal (Vallès Occidental). Es reformarà de la mateixa manera que es tracten els cotxes antics, detalla Esquius, que admet haver passat certs nervis durant el desmantellament de l’aparell, una rèplica del primer avió que el 1927 va realitzar el trajecte entre Barcelona i Madrid.

Es va construir als tallers Estrada de Sarrià, per la mateixa gent que projectaria un funicular durant l’Exposició Internacional del 1929 a Montjuïc i que aportaria els vagons del funicular del Tibidabo, a principis del segle passat.

SEGURETAT

La restauració no era urgent. No presentava problemes de seguretat i cap plataforma veïnal ni entitat ho havia reclamat. Però les revisions periòdiques evidenciaven un «cert deteriorament». Sempre d’aspecte, no de maquinària, ja que cada any, en col·laboració amb el Col·legi d’Enginyers, se li realitzava una exhaustiva revisió.

Una vegada a terra ha sigut més fàcil adonar-se de la necessitat de la cosa: pintura desigual en funció de l’exposició als elements, trossos eganxats al fusellatge, materials diversos (fusta, fibra de vidre i metall) i un aspecte, en general, envellit. La factura rondarà els 300.000 euros, i s’espera que estigui de tornada al cim de Collserola cap a mitjans de maig, quan comença la temporada alta del parc. 

L'atracció és revisada  L'atracció és revisada cada any en col·laboració amb el Col·legi d'Enginyers

El tècnic de la grua, explica el responsable de manteniment, va compartir en el seu moment un cert vertigen al conèixer el pla. Estan acostumats a treballar en tot tipus de terrenys, però no és habitual, com va comentar, haver de manipular «un dels símbols de Barcelona». Tot ha sortit segons el que estava previst: s’ha separat del seu suport, s’ha baixat a terra, s’ha desmuntat en quatre peces (les dues ales, la cua i el cos) i ha estat traslladat a la nau industrial on rebrà tractament sota supervisió del parc.

RÈPLICA

El fusellatge es cobrirà amb una làmina de «tres mil·límetres d’alumini que simularà els reblons del model original, perquè la idea no és tenir un avió nou, sinó mantenir l’essència de l’original». L’aparell és una rèplica exacta del Rohrbach Ro VIII Roland de fabricació alemanya que l’Estat espanyol va adquirir per cobrir els trajectes entre Madrid i Barcelona. Volava a 195 quilòmetres per hora, tenia capacitat per a 10 passatgers (com el del Tibidabo) i podia arribar als 18.000 peus d’altura, uns 5.500 metres.

El del parc fa una volta sobre el seu eix cada 15 segons i ha recorregut l’equivalent a 20 voltes al planeta. I amb un motor elèctric, aquest és el mèrit. De sobres per passar per boxs per primera vegada en gairebé 90 anys. I una curiositat: després de  la recent eliminació de la Festa al Cel, que es feia coincidir amb les de la Mercè, s’ha quedat com a únic homenatge de la capital catalana a l’aviació.

La novetat més destacable té a veure amb la il·luminació. Fins al moment, l’únic que tenia llum pròpia era l’eix mecànic. D’aquesta manera, passava que la ciutat veia una grua fent voltes mentre que l’avió quedava a les fosques. En la seva reaparició s’eliminaran aquestes fileres de bombetes blanques i s’instal·laran focus a les ales. També al terra, amb uns projectors que seguiran el recorregut de l’aeronau.

Una làmina d'alumini  Una làmina d'alumini de tres mil·límetres substituirà els trossos de diferents materials afegits les últimes dècades

Esquius explica que la reforma més intensa de l’atracció es va fer als anys 80. Sempre amb l’aparell penjat. D’aquella època queden els pedaços que ara són visibles a nivell de terra. Aquestes làmines de diferent material deixaran pas a un fusellatge que semblarà una sola peça. «Però sempre mantenint l’essència», insisteix.

Després quedarà el repte del color vermell. «¿Però quin vermell exactament de les 23 tonalitats que veiem ara?», replica en broma el responsable de manteniment. De raó no n’hi falta: segons on se’l miri hi ha una intensitat diferent. S’aprofitarà per actualitzar l’escut de l’avió i la tipografia, però res de radical. Una posada al dia a tots els nivells per a una atracció «amb una enorme càrrega emocional». Pocs se’n deuen recordar, però en origen l’avió era groc.

Notícies relacionades

El parc del Tibidabo emprèn aquesta obra en un moment dolç pel que fa a visitants. L’estiu passat va batre el seu rècord (280.000, un 5% més) i va tancar el 2016 amb 725.293 entrades. Malgrat que l’anterior govern va flirtejar amb la idea de privatitzar el parc, que ja acumula 115 anys d’història, l’actual govern ho descarta.

L’avió original va ser l’última gran obra del doctor Salvador Andreu, el farmacèutic que va convertir la muntanya de Collserola en una atracció. Va morir el 3 d’octubre de 1928, tan sols dues setmanes després de l’estrena del primer vol aeroplà. Van iniciar viatges molt diferents. 

Temes:

Tibidabo