MODIFICACIÓ DE L'ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ

Barcelona també farà fora de les voreres patinets i 'segways'

La nova normativa fa baixar a la calçada tots els vehicles elèctrics, que hauran de compartir espai amb la bici en un bigarrat carril

El casc i el registre només seran obligatoris per als mitjans de transport utilitzats com a negoci, no per als particulars

  / MÒNICA TUDELA

 
cmarquez10905424 barcelona 06 07 2009 cuaderno de verano arc de triomf trixi 161109183223

/

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És una normativa feta des del sentit comú, sense grans riscos ni sorpreses i amb mirada continuista. Amb un doble objectiu que respon al full de ruta municipal de l’últim lustre: les voreres són per al vianant i qualsevol explotació turística de la mobilitat requereix una regulació que no destorbi la població local. Amb aquesta meta, a més a més d’intentar posar ordre a un boom que no ha fet més que començar i que anirà a molt més, l’ajuntament té a punt l’esborrany d’ordenança de circulació de tots els enginys que escapaven a la normativa actual per la qual es regeixen els vehicles tradicionals i els vianants. El text haurà de passar pel filtre del ple municipal, així que, segons càlculs municipals, no s’aprovarà fins al primer trimestre del 2017.

El document distingeix 10 aparells diferents, distribuïts en tres categories. Alguns elèctrics, altres impulsats per la força humana. En qualsevol cas, enginys inèdits fa pocs anys i que ja formen part del paisatge urbà. Patinets i plataformes elèctriques, segways, …, cada un s’haurà de sotmetre a limitacions concretes i específiques. Amb un denominador comú: el seu lloc natural és la calçada, on hauran de compartir espai, en una de les ciutats amb més densitat motoritzada, o bé amb cotxes, motos, taxis, autobusos i furgonetes, o bé amb les bicicletes. O amb tots a la vegada.

CICLISTES ENCARA EN ADAPTACIÓ

Hi ha qui pot trobar precipitat regular aquests aparells quan el ciclista urbà encara no ha acabat d’aterrar. L’ajuntament acaba de prolongar 18 mesos més la moratòria per la qual encara poden circular per les voreres de l’Eixample, una mesura que s’ha ajornat perquè el consistori considera que a la calçada encara no tenen garantida la seguretat. Aquí s’emmarca aquesta nova modificació de l’ordenança de circulació de vehicles i vianants, un text que, segons paraules d’Adriana Malé, coordinadora tècnica de mobilitat i infraestructures, caldrà anar actualitzant perquè és previsible que en el futur vagin apareixent aparells.

Aquest projecte, no obstant, trobarà diversos obstacles pel camí. Primer, l’ús del vehicle privat que durant la crisi havia disminuït i que ara torna a créixer. Segon, un carril bici extremadament estret en alguns casos que farà impossible que segons quins aparells hi puguin passar a la vegada. I tercer, el fet que l’èxit de la normativa depèn en gran mesura del concurs dels ciutadans i el seu compliment de les normes, quan aquests vehicles no requereixen cap mena de permís ni carnet.

 

COMUNICACIÓ I CONSCIÈNCIA 

Notícies relacionades

No serà fàcil i requerirà una campanya de comunicació intensa. Perquè les tres categories tenen molt marcades les seves limitacions i serà fàcil confondre’s. Bàsicament, els vehicles lleugers es derivaran a la xarxa de carrils bici, mentre que els de més pes i volum aniran a l’asfalt. Així, hi haurà més varietat de mitjans de transport en el carril bici que a la mateixa calçada. Malé sosté que la xarxa que desplega el govern de Barcelona en Comú intenta tenir en compte el disseny ideal d’aquestes infraestructures però també convida cada usuari a ser «conscient de les limitacions per saber si pot passar o no» per segons quins corredors.

Tots aquells que esperaven més duresa pel que fa a l’ús del casc o l’assegurança obligatòria, ja se’n poden oblidar. El consistori únicament ho exigirà als vehicles de mobilitat personal destinats al turisme, mentre que els particulars podran circular sense casc, menys en segway, i sense assegurança. Això sí, l’ajuntament recomana amb intensitat totes dues coses. 

Moratòria d'un any i mig per a les bicicletes

L’ajuntament ha decidit que les bicis puguin seguir fent servir les voreres de l’Eixample durant com a mínim 18 mesos més. El termini d’un any i mig atorgat el maig del 2015 perquè es pogués ampliar la xarxa ciclista en calçada s’ha hagut de prolongar tenint en compte, segons l’ajuntament, que el col·lectiu ciclista encara no té garantida la seguretat a la calçada. Això significa que les bicicletes no seran expulsades de l’espai destinat al vianant fins, com a mínim, l’abril del 2018. Fins llavors, les bicis s’han de regir per la normativa actual, que ja prohibeix circular per voreres de menys de cinc metres.