Anar al contingut

El gran luxe guanya posicions en el parc hoteler de Barcelona

L'obertura de l'Hotel Monument, amb capital català, en ple passeig de Gràcia eleva el llistó elitista de la ciutat

Més de 10.000 aspirants es van postular per formar part de la seva plantilla de 130 empleats per a 84 habitacions

Patricia Castán

cmontanyes33226463 barcelona 18 03 2016 nuevo hotel de 5 estrellas160318181715

CARLOS MONTA ES

El viatger de luxe que arriba a Barcelona és poc visible per al ciutadà corrent. Combina hotels de màxima categoria, compres cares, alta gastronomia i cultura, encara que no es deixarà veure en rutes a peu ni en aglomeracions per Ciutat Vella. Bona mostra de l’auge d’aquest turista silenciós l’ofereix el mapa hoteler de la ciutat, que ha crescut fins als 17 establiments de gran luxe (a més a més dels de cinc estrelles sense aquest plus), amb la incorporació, dijous passat, de l’Hotel Monument, al passeig de Gràcia amb Mallorca. Neix amb la pretensió d’enfilar-se al podi més elitista, amb la particularitat de fomentar el luxe amb capital català. Capital local i identitat d’edifici monumental.
    Es tracta d’un palauet del 1895, la casa Enric Batlló, construït per l’arquitecte Josep Vilaseca i Casanovas (artífex de l’Arc del Triomf), convertit en hotel fa una mica més de 30 anys i que el 1995 va passar a mans de la família Cadarso. Fins fa dos anys va ser un dels edificis que integraven l’Hotel Condes de Barcelona, de quatre estrelles. Però per ubicació, fesomia i el ganxo del seu restaurant gastronòmic Lasarte, dirigit per Martín Berasategui i que va obtenir la segona estrella Michelin el 2010, els descendents catalans del fundador van optar per donar un cop de timó a la recerca del turista de superluxe.

ATRAUEN EL 12% DELS VIATGERS / Les xifres parlen per si mateixes: l’ocupació dels hotels de gran luxe (GL) i els de cinc estrelles va ser del 74,15% el 2015 a la ciutat. Un resultat temptador, que ha portat en els últims anys grans cadenes internacionals a tirar l’àncora a Barcelona, com el Mandarin Oriental o el W. Per no parlar de segells com Four Seasons i altres candidats, condicionats de moment per la moratòria hotelera d’Ada Colau. Aquest any es preveuen dues obertures més en la categoria GL (amb alguns serveis extra més enllà de les cinc estrelles), com són el Soho House i The Wittmore, una joia de 22 habitacions al Gòtic. Es calcula que els actuals 30 hotels entre GL i cinc estrelles sumen més de 9.500 llits i representen el 13,75% de les places hoteleres de la ciutat. Aproximadament un 12% dels viatgers allotjats en hotels opten per aquestes categories.
    Amb el centre de la ciutat saturat de places, el creixement dels últims anys s’ha desviat cap a l’Eixample, encara que el nou pla especial d’allotjament turístic també tanca la quota en aquesta zona. Per aquesta raó, alguns empresaris han apostat per potents reformes en hotels ja consolidats. La del Monument ha sigut total, amb la col·laboració d’Óscar Tusquets en l’avantprojecte, i una rehabilitació comandada pels arquitectes Carles Bassó i Tote Moreno, juntament amb la interiorista Mercè Borrell. El resultat és un espai que busca personalitat pròpia i abocar-se a la ciutat. «Hem volgut obrir-lo a Barcelona al màxim, perquè, a més a més d’un hotel, volem que sigui un punt de trobada local», explica a aquest diari la seva directora general, Miriam Cortijo, que penjarà el primer ple el cap de setmana del Barça-Madrid.
    Amb aquesta idea, l’establiment s’ha envidriat a la planta baixa, perquè el barceloní perdi la por d’entrar-hi a fer un mos al matí o a prendre un còctel al Hall 10, el còctel bar que lidera Javier de las Muelas, que també és visible des del carrer. Tres quarts del mateix passa amb el seu restaurant Oria, més informal i mediterrani, també amb el segell de Berasategui i il·luminat per les lluernes que s’han obert a la zona comuna, amb un estany inclòs. El roure natural i els tons torrats marquen l’ambient de les habitacions, on destaquen parets d’obra vista, molt diferents de la resta de l’oferta sibarita de la ciutat.

HABITACIÓ AMB VISTES / Per al viatger, i per sobre de banys de superluxe, televisors i telèfons d’alta gamma, roba de llit de cotó egipci de 300 fils, centre de benestar i tractaments exclusius i altres temptacions, el gran hit serà sortir al balcó i contemplar la Pedrera. I, és clar, el reclam comercial de la milla d’or. Els qui tinguin sensibilitat cultural assaboriran aquest plus que és el caràcter local, amb la recuperació d’elements originals a l’escalinata i a l’atri interior que connecta les habitacions.
    Cortijo té ben clar que, luxe material a part, el més inesborrable per al viatger és el servei personalitzat. Una filosofia que han volgut potenciar en el fitxatge de la seva plantilla (130 persones, sense comptar el restaurant principal) partint d’un allau de gairebé 10.000 currículums arribats de tots els racons del món en aquests dos anys. Bona part parlen català, encara que hi conviuen 14 nacionalitats. Del color intercultural en donen fe els seus porters (guarnits segons l’origen). I una altra mostra d’això és el MyMo Experience per proporcionar experiències personalitzades a cada hoste, que pagarà 
–de moment– entre 300 i 2.500 euros per instal·lar-se a les seves 10 habitacions estàndard, 40 júnior suites i 33 suites. Una d’elles, l’Enric Batlló, té 85 metres quadrats, ampliables amb una altra de contigua i amb tres balcons panoràmics.
    Aquest plus monumental i de caràcter en edificis històrics és just el que promou ara el Gremi d’Hotels de Barcelona, que ha creat un segell distintiu en què també s’han alineat el Grand Central, Mercer, Neri, Le Méridien, Bagués… El director general de la patronal, Manel Casals, destaca el valor afegit que aquesta singularitat dóna al patrimoni hoteler local, en ocasions recuperant edificis en desús. Així mateix, emfatitza que aquest viatger de luxe (sobretot nord-americà) és el que més gasta en altres serveis, en cultura i en compres, i propicia més contractacions. 

Temes: Hotels Turisme

0 Comentaris
cargando