CONFLICTE LABORAL A TMB

La tempesta perfecta

La vaga de metro generaria un caos en el transport i en els accessos al Mobile World Congress

TMB considera que els serveis mínims són insuficients per a una demanda que creixerà en 50.000 validacions

cmarquez32639604 barcelona 02 02 2016 barcelona  paros por huelga e160219180442

cmarquez32639604 barcelona 02 02 2016 barcelona paros por huelga e160219180442

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El metro de Barcelona registra 1,25 milions de validacions en dies laborables. La xarxa recorre gairebé 122 quilòmetres de túnels, té uns 143 trens en hora punta i s'atura en 156 estacions. És la columna vertebral de la mobilitat metropolitana. Quan falla, o quan hi ha una vaga, la ciutat coixeja. Se sobrecarrega el transport de superfície, es multipliquen els embussos i floreix un inusitat mal humor entre la ciutadania. Afegiu a aquesta xifra d'usuaris 50.000 bitllets més; els que corresponen als assistents al Mobile World Congress, que comença dilluns. És la setmana més intensa de l'any pel que fa a desplaçaments. I si no s'hi posa remei, la del 2016 serà recordada com la més caòtica.

Malgrat que la negociació continua oberta, i que tot és possible, per ara dilluns i dimecres hi ha convocades dues aturades de 24 hores al suburbà, amb uns serveis mínims del 50% en hores punta i del 30% en hores vall, decretats per la Generalitat. Segons TMB, aquesta és una decisió temerària, tenint en compte l'onada que s'espera a partir de dilluns a primera hora. Només fins a les deu del matí, el metro registra 320.000 viatges, i 120.000 d'ells es produeixen entre les vuit i les nou. Això, sense Mobile.

Entre les 9 i les 10 del matí,  el metro registra gairebé 120.000 validacions. Més les dels congressistes

RISC PER AL VIATGER

L'empresa pública del transport es guia pel 20% decretat per a l'aturada de 10 a 15 hores del dia 2 de febrer al metro. Aquell dia, segons TMB, es va estar a un pas del col·lapse. Els combois passaven cada 15 minuts i algunes andanes es van omplir en excés. Algunes boques del suburbà es van haver de tancar. Per això la companyia va sol·licitar, en va, uns serveis mínims del 80% en hores punta i del 60% en hores vall. La Generalitat va desestimar la seva petició.

EL MOBILE TÉ UN PLA

TMB també va reclamar, sense èxit, que les línies automàtiques tinguessin uns serveis mínims del 100%, és a dir, que no es veiessin afectades per la vaga. És el cas de la L-9, estrenada el 12 de febrer, la que haurien d'utilitzar els congressistes del mòbil, ja que té una parada al costat de Fira Gran Via.  

L'organització del Mobile disposa d'un pla de contingència  L'organització del Mobile disposa d'un pla de contingència per si la vaga de metro es manté

Notícies relacionades

A tot això, John Hoffman, president de GSMA, l'empresa organitzadora del Mobile, assegura disposar d'un ‘pla B’. “GSMA ha desenvolupat un pla de contingència integral i està preparat per activar-lo en cas de ser necessari”, assegurava l'empresa aquest divendres en un comunicat.

ATURADES AL BUS

A les aturades del metro s'hi han de sumar les del bus, que dimarts i dijous té convocada vaga de dues hores per torn, de 2.00 a 4.00 hores, de 10.00 a 12.00 i de 19.30 a 21.30 hores. El bus registra diàriament uns 680.000 viatges. La plantilla d'autobusos està cridada a les urnes el 29 de febrer per votar el preacord al qual van arribar els sindicats majoritaris amb la direcció de l'empresa. Si diuen que 'sí', s'acabarà el conflicte. Almenys per un temps.