CONFLICTE LABORAL A L'EMPRESA DE TRANSPORT METROPOLITÀ

El bus rebutja sumar-se al metro en el 'boicot' al Mobile World Congress

Els treballadors faran aturades de dues hores per torn la setmana del 15 al 19 de febrer

epons32649262 barcelona 03 02 2016  barcelona   huelga de seis h160203130243

epons32649262 barcelona 03 02 2016 barcelona huelga de seis h160203130243

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Ferran Cosculluela
Ferran Cosculluela

Periodista

ver +

El Mobile World Congress (MWC) se salva de l'amenaça. L'assemblea de treballadors de l'empresa d'autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha decidit no utilitzar la trobada internacional de telefonia mòbil per fer pressió sobre el govern municipal a l'hora de negociar la renovació del conveni col·lectiu.

Després de l'aturada parcial que han secundat aquest dimecres, de la qual els hem informat en directe, els empleats, convocats per tres dels sindicats minoritaris amb representació en el comitè d'empresa, han decidit que seguiran amb les protestes, però en una modalitat ‘low cost’ que inclourà aturades de dues hores per torn durant la setmana que va del 15 al 19 de febrer. Per contra, els seus companys del Metro mantenen la convocatòria de dues jornades de vaga els dies 22 i 24 de febrer, en ple Mobile.

Aquesta proposta ha guanyat per tan sols cinc vots a la que sí que recolzava boicotejar el congrés, cosa que hauria generat no poca tensió al Govern. En la memòria, l'edició del 2012 que fins a l'últim sospir va estar a punt de quedar-se sense transport de superfície. Xavier Abella, el treballador de TMB que ha llançat la proposta de mobilitzar-se al marge del Mobile, ha explicat a aquest diari que hauria sigut "pràcticament impossible" rebentar l'MWC "perquè les pressions haurien arribat per tot arreu". Assalta el dubte de si amb un govern amb Xavier Trias al capdavant, els sindicats més combatius de TMB haurien sigut igual de respectuosos amb la cita econòmica més important de l'any per a la capital catalana.

MOLÈSTIES I ENDARRERIMENTS

L'aturada parcial d'autobusos que s'ha dut a terme entre les 10 del matí i les 4 de la tarda d'avui ha acabat sense incidències destacables, més enllà de les evidents molèsties i endarreriments que han causat als usuaris a causa que els serveis mínims han sigut del 20%.

Guerra de xifres sobre el seguiment

TMB ha xifrat el seguiment de la protesta en el 25% del total de la plantilla cridada a la vaga. L'organisme públic ha estimat la repercussió sobre el personal de conducció, i per tant en l'oferta en el 41%, cosa que implica que durant les sis hores d'aturada ha circulat el 59% del servei habitual en dia laborable. Per contra, i en l'habitual context de guerra de xifres d'aquests casos, els sindicats convocants (CGT, Actub, Cos, Usoc, PSA, CNT i BS) han elevat el seguiment al 85% dels treballadors. En qualsevol cas, TMB ha reiterat la voluntat de continuar la negociació del conveni col·lectiu d'autobusos “amb esperit constructiu i de flexibilitat, per buscar un acord favorable als ciutadans i els treballadors”.

Poc abans de l'inici de la vaga, en algunes zones de Barcelona es podien veure parades de bus poc concorregudes, autobusos amb poc passatge i usuaris que ja havien planificat els seus itineraris alternatius en previsió de la protesta. Veïns de barris amb una orografia escarpada, com a les zones més altes del barri del Carmel, on predominen les carrers costeruts, lamentaven que la falta d'autobusos els dificultava l'accés a casa seva.

TURISTES PENJATS 

Al mateix barri, però ja tocant al Guinardó, grups de turistes esperaven pacientment a la parada del parc Güell mentre no cessaven de passar de llarg autobusos amb el rètol 'A cotxeres'. Entre ells hi havia Ruth Carina i Daniel Alexandro, dos joves mexicans que havien vingut a visitar Barcelona durant dos dies. Per arribar fins al parc havien agafat el metro fins a Vallcarca, cosa que els ha obligat a caminar més de 20 minuts. I en pujada.

"No sabíem que hi havia vaga. Dimarts vam patir la del Metro, amb demores de mitja hora, i avui ens toca la d'autobusos. No hem tingut gaire sort en els nostres dos dies de visita. Però ha valgut la pena venir, perquè Barcelona és bonica malgrat les seves vagues", comentaven.

AMB CROSSES

Notícies relacionades

Esther Garre i el seu marit, Manuel Blanco, esperaven el 92 A la part més alta del carrer de Sardenya, al Guinardó. Ella anava amb crosses perquè l'han operat del maluc. Tots dos esperaven drets, perquè la parada no té cap banc per seure-hi. Havien anat a visitar-se a la clínica de la Esperança i volien tornar al seu domicili, al Clot.

"Esperarem el que calgui, perquè en el meu estat no puc caminar fins al metro (Alfons X, L4). A més, després em tocaria fer transbord a la línia lila per anar al Clot i tornar a caminar 10 minuts més fins a arribar a casa. I jo així no puc", insistia la dona mentre assenyalava la crossa.