Anar al contingut

Colau planta Pastor en l'inici de les obres de la llançadora al Prat

«Les portes del ministeri estan obertes», li respon la ministra, amb qui s'entrevistarà

L'alcaldessa no assisteix a l'acte ni delega en ningú perquè creu que és una obra no prioritària

CRISTINA BUESA / SANT BOI DE LLOBREGAT

Les relacions entre el Ministeri de Foment i l'Ajuntament de Barcelona no comencen amb bon peu. L'alcaldessa Ada Colau va plantar ahir la ministra Ana Pastor en l'inici de les obres de la llançadora a l'aeroport. El motiu de la plantada va ser que per  Colau aquest tren no és una infraestructura prioritària, a més a més que es va molestar perquè Pastor va fer l'anunci per sorpresa dilluns sense haver-ho comunicat prèviament al consistori. La ministra, conciliadora, va aprofitar l'acte a Sant Boi de Llobregat per dir que les portes del seu ministeri «estan obertes per a Colau».

No obstant, malgrat aquest pronunciament a favor del «diàleg i l'entesa» (en paraules de Pastor), a Foment no van encaixar gaire bé la decisió de la nova inquilina de l'ajuntament. En aquests últims anys, fruit de l'excel·lent relació de la ministra amb l'alcalde Xavier Trias (amb qui es coneixien des de fa més d'una dècada) i amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, la responsable ministerial sempre s'ha passejat per Barcelona en un clima fins i tot ensucrat. Ni els endarreriments en la inversió en infraestructures ni les  fallades constants a Rodalies han enterbolit mai aquesta cordialitat.

UN FET HABITUAL / Però Colau ha volgut marcar perfil només començar. Dilluns, poca estona després que la ministra revelés que per fi arrencaven uns treballs reivindicats des de fa lustres, l'ajuntament va emetre un comunicat de la regidora censurant que es tractés d'una infraestructura prioritària. A més, es va queixar que per deferència no se n'hagués informat amb anterioritat la seva institució.

Aquesta última circumstància, expliquen els que fa temps que es relacionen amb Foment, és habitual. El departament de Pastor sol avisar de les inauguracions i altres actes amb molt poc marge de temps, sense que per això sigui considerat un greuge.

GOVERNANTS QUE SE SITUEN / El conseller Vila, que sí que va assistir ahir amb tota la plana major del seu departament a l'acte de Sant Boi, no va desaprofitar l'oportunitat de lamentar «profundament algunes absències», però ho va atribuir a la falta d'experiència: «Segur que no saben encara la transcendència que tenen algunes decisions que estan prenent. Diuen que s'han de deixar 100 dies als governants perquè se situïn».

El gabinet de l'alcaldia va fer un moviment dimarts al matí. Va telefonar al ministeri i va demanar que, com que Pastor seria a Barcelona l'endemà, es programés una cita. La resposta va ser que no. La ministra, a més a més del fet que habitualment té una agenda molt completa, ha iniciat una sèrie d'entrevistes amb els alcaldes (Vigo, Lleó) i presidents de comunitats autònomes (Madrid, Múrcia, Canàries) acabats d'elegir el 24-M. Així que si Colau vol parlar amb ella haurà de seguir el mateix procés. I desplaçar-se a Nuevos Ministerios, a Madrid. Per això la frase d'ahir a la tarda de la ministra que les «portes» estaven «obertes» per a Colau prenia més sentit.

PETICIÓ A LES 16:45 HORES / Per carregar-se encara més de raons, Pastor va explicar que la petició formal d'una entrevista amb ella els havia arribat dimarts a les 16:45 hores. Amb aquesta concreció. Des de l'ajuntament havien informat en un primer moment que van demanar la trobada al matí, se'ls va negar, i que fins al migdia no van rebre la invitació formal de l'acte de la llançadora a l'aeroport, que té un pressupost de 268 milions d'euros.

Colau i el seu equip consideren, no obstant, que els accessos ferroviaris al port de Barcelona, les inversions a Rodalies o l'estació de la Sagrera i l'adequació del seu entorn haurien d'haver passat al davant dels 4,5 quilòmetres de nova via de tren que connectarà el municipi del Prat amb les dues terminals, la T-1 i la T-2, d'aquí 33 mesos.

PENDENTS DEL PRESSUPOST / Però desencallar la llançadora (que arribarà quan ja estigui en marxa la connexió de la L-9, prevista per al mes de febrer vinent) ha costat per exemple que tres empreses s'hagin passat cinc anys amb l'adjudicació firmada en un calaix sense poder començar per falta de pressupost. Ara el que està en disputa és el pressupost de l'any que ve, que Foment està elaborant i en què, si l'alcaldessa aconsegueix entrevistar-se amb Pastor com més aviat millor, podria opinar sobre el que és o no és urgent.

0 Comentaris
cargando