Anar al contingut

Trens que no arriben

La línia definitiva al moll Prat que Pastor havia de licitar al març segueix encara pendent

R. C. BR / BARCELONA

Les infraestructures estatals al Baix Llobregat, que són la gran majoria, conformen una història interminable. Res és, ni ha sigut mai, el que sembla des de la mateixa gestació del pla del delta, consensuat per les institucions el ja molt llunyà 1994. Aquest pla ha fet possible, amb una inversió milionària, les ampliacions del port i de l'aeroport. Però aquestes infraestructures s'han quedat després sense accessos incomprensiblement. El temps passa, els mesos cauen i els anuncis per portar el tren d'ample europeu amb vies definitives al moll Prat, el nou port on funciona a ple rendiment la megaterminal de contenidors Best, no es compleixen.

L'últim termini donat per la ministra de Foment, Ana Pastor, per licitar les obres al mes de març ha caducat sense novetats. Primer, Foment va retallar a menys de la meitat el projecte històric d'aquesta línia i va decidir utilitzar part d'un traçat ja existent dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) al llarg del Llobregat. Després va instar, en una decisió sense precedents, el mateix port a pagar la meitat dels fins a 123 milions que poden costar aquestes obres. Ara ha requerit la cessió patrimonial al gestor d'infraestructures Adif del sòl de FGC que s'utilitzarà per a una ruta que serà de via única.

Provisional

Mentrestant, la multinacional xinesa Hutchison va iniciar el 2014, només 20 mesos després de la seva obertura, l'ampliació de Best en un 50%. La megaterminal semiautomàtica preveu sumar a finals d'any 500 metres de moll als 1.000 que ja té i en què en un rècord de productivitat porta a terme fins a 60 moviments de contenidors per hora. La instal·lació va néixer el 2012 únicament amb vies provisionals acabades a corre-cuita i creixerà el 2015 sense que per ara tingui ni tan sols licitat l'enllaç. A més a més, el pla estratègic del port 2015-2020 preveu augmentar el transport de contenidors per ferrocarril del 12% al 20% i el de cotxes del 30% al 40%. Però d'aquest tren segueix tenir-se'n notícia.

I després del març ve l'abril, mes que ja enfila el tram final, i en el qual haurien de començar les obres de la llançadora des de Barcelona fins a les terminals de l'aeroport del Prat. Foment va sorprendre fa un parell de mesos anunciant que reprenia un projecte ja adjudicat el 2010 però paralitzat immediatament després. Ho feia pagant els 220 milions del túnel i la seva plataforma i donant en concessió per 75 milions més les estacions, incloent-hi la de la T-2, els sistemes de gestió i l'explotació de la línia de 4,8 quilòmetres que passarà sota la pista principal.

On sí que s'ha fet almenys l'acte oficial d'inici d'obres, el desembre passat, és al nou tram d'autovia de 9,2 quilòmetres que connectarà el moll Prat amb la Ronda Litoral a Cornellà. Aquests accessos per a camions, pendents també des de la passada dècada, van passar el 2013 per sorpresa davant del tren amb una inversió de 142 milions i 40 mesos d'obres, fins al 2018. L'acte oficial es va fer en tot cas després d'un any d'incertesa des de la licitació.

0 Comentaris
cargando