Desenvolupament de la línia d'alta velocitat

Sant Andreu guanyarà a l'estiu un pas sobre l'obra eterna del tren

Un altre pont provisional travessarà un quilòmetre de la trinxera que des de la Sagrera divideix 6 barris

La cobertura de vies per al parc lineal ja crea un lloc com la meitat de la Ciutadella a l'espera d'ús

3
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA / BARCELONA

Les obres de la macroestació de la Sagrera (AVE, Rodalies, metro i bus) van per llarg. L'última data, entre tantes altres d'incomplertes, de la qual parla ara el Ministeri de Foment és el 2019. El termini és molt llarg però encara ho serà probablement més el de la cobertura i urbanització, amb un parc a sobre, del corredor ferroviari de 3,7 quilòmetres Bac de Roda-nus de la Trinitat. El pla global té així de cap per avall tot aquest futur eix urbà tot i que amb una activitat desigual. Aquesta gran trinxera ha separat secularment sis barris, però avui la divisió s'agreuja ja que les obres han suprimit enllaços. A Sant Andreu, on hi ha més població i equipaments al costat de les vies, els veïns han denunciat gairebé un quilòmetre sense connexió. Com a mesura pal·liativa, l'Ajuntament de Barcelona hi construirà al mig un pont provisional de vianants. El pas ha sortit al final a concurs aquest mes i ha d'estar llest a l'estiu.

Tindrà 150 metres de llargada en tres trams i enllaçarà els carrers de Joan Comorera (Sant Andreu) i São Paulo (Bon Pastor). La inversió és petita, mig milió, a més a més de temporal i de caràcter supletori per al consistori, però estratègica davant els molts anys que queden d'obres.

La passarel·la s'insereix a més a més en la contestada, pels veïns i l'oposició municipal menys el PP, reordenació de La Maquinista. Segons aquest pla, aprovat amb l'ampliació del centre comercial, al voltant del carrer de Potosí s'hi farà un institut, una guarderia i 700 pisos, 300 de protecció oficial. L'escola que hi ha a la cruïlla Sao Paulo-Ferran Junoy i prop de la qual arribarà la passarel·la, es traslladarà provisionalment a l'altre costat del corredor mentre duri l'expansió de La Maquinista.

En el gran àmbit de la Sagrera-Sant Andreu s'han produït en el transcurs dels últims mesos avanços rellevants mentre segueixen, no obstant, paralitzades les obres de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal i també l'excavació arqueològica de l'últim sector de la vil·la romana. Un d'aquests avanços és la finalització recent de l'estructura de la zona logística dels AVE. El camerino on es prepararan i proveiran els llargs combois s'avança així curiosament als mateixos treballs de l'estació que segueix excavant el terreny, ara sota el nivell freàtic, per ancorar els seus fonaments.

Es tracta d'una enorme esplanada de formigó que s'assenta en un laberint de 250 columnes als dos costats del pont del Treball Digne. Amb aquesta construcció, la superfície del futur calaix que taparà tot el corredor supera les nou hectàrees, la meitat de la Ciutadella. Aquest mar de formigó, una cinquena part del total que ocuparà el futur parc lineal, ila major part del qual s'ubica al voltant del pont del carrer de Sant Adrià, està pendent d'ús.

Notícies relacionades

PARC INFANTIL / El tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, insisteix en la intenció municipal d'anar donant una utilització provisional a aquelles planes i altres espais alliberats, però sense concretar. Llevat del parc temàtic infantil que una empresa podria crear al carrer de Josep Soldevila, iniciativa revelada al novembre i que el govern de Xavier Trias recolza, però aparcada arran del rebuig polític i veïnal causat.

El consorci Barcelona Sagrera Alta Velocitat, organisme format per l'Estat, l'Ajuntament de Barcelona i el Govern de la Generalitat per gestionar algunes obres i la urbanització del corredor, ha refinançat a sis anys i ara amb aval directe de les institucions i no d'unes hipotètiques plusvàlues, 200 milions de deute. Al pacte amb cinc bancs s'hi han sumat 70 milions addicionals per a inversions pendents d'un macroprojecte que avança amb passos curts i que encara busca 300 milions d'euros més amb la concessió d'un centre comercial a la mateixa estació per completar-ne el finançament.