BCN aixeca el veto a les curses de cotxes arran de la mort del 2012

El Ral·li Catalunya disputarà un tram cronometrat a Montjuïc el 23 d'octubre

L'ajuntament elabora un protocol per recuperar les proves automobilístiques

L’entorn de Maria Cristina, ahir, on es farà el tram delRal·li Catalunya.

L’entorn de Maria Cristina, ahir, on es farà el tram delRal·li Catalunya. / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL / BARCELONA

Una batalla contra el temps, va dir Sebastià Salvadó. L'octogenari president del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) es referia ahir a la frenètica negociació que ha permès que per primera vegada Barcelona formi part del recorregut del Ral·li Catalunya-Costa Daurada, que aquest any arriba a la seva edició número 50. I és que a l'extensa paleta de permisos, llicències i assegurances que ha calgut tramitar, s'hi ha sumat una cotilla política, ja que el 24 de gener del 2013, l'ajuntament va acordar, arran d'un desgraciat accident mortal en una exhibició de cotxes clàssics, que la capital catalana no albergaria més proves de motor fins que no es redactés un protocol de control. Aquest manual es presentarà demà a la comissió municipal de Seguretat i Mobilitat, i és el salconduit que permetrà que el mundial de ral·lis desembarqui a Montjuïc el 23 d'octubre.

Tot hauria estat molt més fàcil si el 8 de desembre del 2012, un Alfa Romeo pilotat per un italià no s'hagués quedat sense frens a la baixada del Museu Etnològic, en un revolt de 180 graus que no va poder traçar. L'infortuni va ser tan gran que darrere de la tanca amb què va topar hi havia un romanès de 58 anys, Vasili, que es va donar un cop al cap al caure. Moria dues setmanes després al Clínic. Aquell cap de setmana es va produir «un cúmul de fatalitats», va admetre el cap de la Urbana, Evelio Vázquez, en la seva avaluació de la tragèdia. Només uns mesos abans, el govern de Xavier Trias havia admès un espectacle d'acceleració al passeig de Picasso. Qualsevol que pagués 60 euros es podia posar a pilotar un bòlid i superar els 100 km/h. Les imatges d'aquell xou vinculat a la passarel·la de moda 080 mostraven nens travessant la pista i nul control de seguretat.

VOT NO VINCULANT / El protocol que el primer tinent d'alcalde, Joaquim Forn, desgranarà demà s'acaba amb el veto municipal a aquest tipus de competicions. Al seu dia, la prohibició, que va ser proposada pel PSC, va obtenir el vot de tots els grups menys el de CiU, i malgrat que la majoria no era vinculant, el govern municipal es va comprometre a acatar el desig de la majoria. Fins avui. El manual, al qual aquest diari ha tingut accés, s'ha redactat amb la intenció de «garantir els estàndards de seguretat imprescindibles», així com «delimitar les zones susceptibles d'acollir aquestes activitats».

El document obliga a elaborar plans de seguretat d'acord amb la normativa de la Federació Internacional d'Automobilisme i estableix un límit de 110 km/h amb una velocitat mitjana màxima de 90 km/h, una condició que segons el candidat socialista a l'alcaldia, Jaume Collboni, es va afegir a petició del PSC. També estipula que les proves «de competició queden circums-crites a les vies de la muntanya de Montjuïc», i que qualsevol altra «exhibició o promoció només podrà ser autoritzada en avingudes o carrers equiparables a l'avinguda de la Reina Maria Cristina, el Moll de la Fusta o el passeig de Gràcia». El protocol també especifica els equips mèdics mínims, les característiques dels murs de seguretat que envolten el circuit i l'obligació de disposar d'un director de la prova i dos delegats, un de seguretat i un altre metge.

Notícies relacionades

PAS DEL TEMPS / «Barcelona sempre ha estat vinculada al motor, un món que no seria el que és sense el RACC», va detallar ahir la tinenta d'alcalde d'Esports, Maite Fandos, durant la presentació del tram urbà del ral·li català. L'any passat ja hi va haver un acostament per intentar que la carrera passés per la ciutat, però la mort de Vasili i les seves conseqüències polítiques van dictar prudència i demora. Aquest any sí que hi haurà inflexió, gràcies al protocol que blinda les proves automobilístiques. Seran dues voltes d'1,6 quilòmetres en què la seguretat va a càrrec del RACC i de la FIA, poc o gens a veure amb els filtres d'aquell fatídic 8 de desembre.

Però, això sí, els pilots del mundial no aniran amb tonteries perquè només quedaran dues proves per finalitzar el campionat i un segon amunt o avall pot ser determinant. També hi haurà exhibició de cotxes clàssics. No serà una carrera, però pel bé de l'espectacle, que ningú dubti que pitjaran a fons.