IMPORTANT MILLORA EN LES COMUNICACIONS D'UN BARRI SEMIAÏLLAT

El Carmel té metro per fi al cap de 5 anys amb les obres sota la lupa

Els polítics destaquen l'actitud dels ciutadans, que han reivindicat el suburbà durant dècades

Les tres noves estacions de la L-5 es van obrir entre emocionats records de l'accident del 2005

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / Barcelona

les escales no s'acaben mai. El trajecte dels ascensors, tot i ser els més ràpids de la xarxa, sembla infinit. Les cintes transportadores s'eternitzen pels passadissos. Probablement aquest cansament davant d'una obra que semblava que no s'acabaria mai era una cosa que compartien els veïns del Carmel amb els responsables polítics. Ahir, els uns i els altres van exorcitzar aquesta sensació: el barri ja té metro.

Cinc anys i sis mesos després de l'accident que va deixar al carrer 1.276 persones de 84 edificis, el barri va provar i va comprovar les tres noves estacions de la L-5 (El Carmel, El Coll-La Teixonera i Vall d'Hebron) que tantes nits de son els van fer perdre. «Conseller, tant com vostè i jo vam discutir, ¿eh?», li recordava un dirigent veïnal al responsable de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal.

SENSE CONTENIR LES LLÀGRIMES / El conseller va contenir les llàgrimes per poc encara que no tothom ho va aconseguir. Al vestíbul de l'estació del Carmel, ple a vessar per seguir la inauguració, hi havia gent que ha lluitat molt perquè el reivindicat suburbà arribés a la seva meta. «Des que vam acabar el túnel [l'octubre del 2009] ja vam deixar de patir», confessava el director de Geologia i Obres Subterrànies, Jordi Jubany. Amb un cigar sense encendre a la mà, el responsable de la Generalitat descrivia les virtuts de les estacions, excavades en una orografia molt difícil.

Hi ha un abans i un després de l'accident del Carmel. De fet, es va modificar la llei d'obra pública arran del sinistre, que no va causar víctimes encara que sí que va minar la confiança a l'hora d'executar-les. En la prolongació dels 2,2 quilòmetres de la línia blava hi ha hagut moments en què s'excavava un sol metre en una setmana, paralitzats per com podia respondre el terreny.

REACCIÓ CÍVICA / La resposta dels veïns ahir va ser impecable amb l'excepció d'algun espontani. La plaça de Pastrana es va omplir d'afectats per l'ensorrament directament o indirectament. El president José Montilla, que poc després es va passejar entre ells, va destacar la «reacció cívica» dels ciutadans, que durant dècades havien reclamat que tenien dret a tenir metro. «Aquests barris se'l mereixien», va sostenir.

Perquè no només el Carmel va estrenar metro ahir. També el Coll i la Teixonera. I, la Vall Hebron, la connexió entre dues línies, la L-3 i la L-5. L'estació del Coll, la més profunda de tota la xarxa, és una obra meticulosa encaixada entre edificis i escales. Els túnels d'aquesta parada acosten dues zones que estan a més de 20 minuts a peu pels pronunciats pendents.

Notícies relacionades

INCREMENT DEL COST / La prolongació de la L-5 haurà costat 320 milions d'euros. No obstant, CiU es va queixar que inicialment es va licitar per 93 milions, de manera que el cost s'ha triplicat. A més a més, va observar que serà difícil recuperar la confiança de la gent en l'obra pública.

Però els que es van acostar ahir a l'estrena lluïen somriure i alleujament. Havien sortit del malson de l'esvoranc. I el responsable dels túnels, Jordi Jubany, es va fumar per fi el seu grapejat cigar.