ESTRENA

Rulfo filma la quotidianitat dels obrers d'un pont

El cineasta va rodar el seu documental durant dos anys a Mèxic

1
Es llegeix en minuts
MERCEDES JANSA / MADRID

Després de dedicar el documental de la seva tesi acadèmica al seu avi i la seva primera pel.lícula al seu pare, l'escriptor Juan Rulfo, Juan Carlos Rulfo (Mèxic, 1964) necessitava parlar de la seva ciutat. Amb suport del Sundance Institute, el 2004 va començar un ambiciós projecte,En el hoyo, que avui s'estrena a les sales comercials, avalat per gairebé una desena de premis internacionals i el reconeixement de la crítica.

Per Rulfo,En el hoyoés molt més que un documental normal i corrent. Durant gairebé dos anys va tenir plantada la càmera entre els ferros i el formigó del segon pis d'un enorme pont de circumval.lació de la capital de Mèxic. En aquest escenari, els actors són els obrers que construeixen aquesta infraestructura, que, al mateix temps que pugen i baixen de la bastida amb Rulfo enganxat a l'esquena, van desgranant la seva vida, els seus gustos i desitjos.

Notícies relacionades

"Les societats estan trencades i es pot trobar un punt d'unió entre tots els que la formen", va explicar el cineasta durant una recent visita a Madrid. Rulfo es va voler allunyar del "morbo" que pot donar la classe treballadora filmada en la seva pròpia salsa i rescatar la "memòria" de les grans construccions. "¿Qui va construir les catedrals i les piràmides?", es pregunta Rulfo, abans de mostrar uns obrers que "tenen més cares" del que aparenten.

Per això va elegir mitja dotzena de treballadors que representen la "veu emblemàtica del llenguatge més popular", amb intenció d'allunyar-se de l'obrer "típic de les telenovel.les, on només es preocupen per les coses materials". El seu interès per implicar tota la capital mexicana el porta també a recollir les opinions dels automobilistes i els guàrdies de seguretat, al marge dels riscos que corren els operaris.