PLANTER BLAUGRANA

La Masia: compte amb les xarxes

El Barça forma els jugadors del planter en l'ús de les xarxes socials i en controla l'activitat

aguasch40104880 sant joan desp  14 09 2017 jugadores del fc barcelona reside171013194407

aguasch40104880 sant joan desp 14 09 2017 jugadores del fc barcelona reside171013194407 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

-¿Aquesta foto la publicaria Iniesta en el seu Instagram?

-No.

-¿I qui és Iniesta?

-El nostre capità.

A l’entrada de la nova Masia una gran placa recorda tots els esportistes que han passat per la residència blaugrana. Col·locada després del rebedor, és el primer que veuen els pares dels nens i adolescents que fitxen pel Barça quan van a visitar la que serà la casa dels seus fills durant un temps indeterminat. La llista de noms és llarga i l’èxit esportiu, zigzaguejant, molt divers. Molt pocs dels que consten en aquella placa han arribat a l’estratosfera futbolística, allà on somien arribar els que travessen per primera vegada la porta de La Masia. Als nous futbolistes blaugranes i a les seves famílies, aquesta llista els retorna a la Terra. I, és clar, entre ells també hi ha Iniesta, capitanejant la generació del 1984.

L’exemple del futbolista manxec és recurrent a La Masia. Per tot i per a tots. També és freqüent el diàleg que obre aquestes línies, amb el qual els joves jugadors assenteixen amb el cap i recapaciten sobre el contingut –en aquest cas una foto– que han publicat a les xarxes socials. 

L'empremta digital

El capità del primer equip és el model. «Iniesta és el factor mirall», diuen des del club. El de Fuentealbilla és l’exemple de com s’ha de comportar un jugador del Barça, de qualsevol edat i en qualsevol circumstància. També a les xarxes socials, on el club fa un parell d’anys que observa amb lupa els joves perquè la seva conducta s’ajusti a la que ha de tenir un jugador del Barça. Des del departament de comunicació del club es va detectar la necessitat de «formar, ajudar i acompanyar» els joves futbolistes també en aquest tema. Una matèria especialment sensible i que en el passat ja va truncar algun fitxatge.

Jugadors de la Masia, en un acte a la Ciutat Esportiva Joan Gamper / FERRAN NADEU

L’anomenada empremta digital de Sergi Guardiola, un futbolista que s’havia d’incorporar al filial culer el 2015, va fer que l’acomiadessin un dia després d’anunciar-ne el fitxatge. El futbolista havia publicat al seu compte de Twitter tot de missatges antibarcelonistes i insults a Catalunya. Casos com aquest se’ls mostren als joves esportistes del club. «Més que preocupar-nos, ens hem d’ocupar de com els esportistes es relacionen amb les xarxes socials», explica Carles Folguera, director de la Masia 360º

Xavi Simons, del cadet B, té amb 14 anys més seguidors a les xarxes socials que molts jugadors de Primera

«Hem de donar eines als esportistes perquè tinguin clar que poden ser un benefici per a ells i que, alhora, poden fer molt de mal», reflexiona el cap de l’acadèmia blaugrana. La immediatesa de les xarxes socials i el fet de publicar algun comentari en calent després d’un partit poden portar a cometre «una mala acció que desprestigia la mateixa persona i la institució», afegeix Folguera.

Canviar conductes

A l’inici de temporada, els encarregats de la comunicació del club fan una xerrada vestidor per vestidor on se’ls donen a conèixer les directrius a seguir a les xarxes socials, un pas més en la formació que el Barça pretén donar als seus jugadors. Aquests consells seran abans de Nadal –només falta l’aprovació jurídica del text– una normativa interna específica sobre la qüestió. En definitiva, donarà oficialitat a un reglament que ja s’està aplicant. Entre les normes, horaris de publicació i anteposar l’èxit col·lectiu a l’individual. 

Xavi Simons, del cadet B del Barça, tot un fenomen a les xarxes socials. / EFE

«No es limita a una xerrada, és un procés d’acompanyament, seguiment: conscienciar, canviar conductes, que facin un procés de reflexió…», explica Folguera. El mal comportament digital també té conseqüències per als esportistes, com ara no anar convocat al pròxim partit.

Des del Benjamí A (10 anys) tots els nois del planter tenen compte a Instagram, la xarxa social favorita dels jugadors. L’ús de Twitter dels projectes de futbolistes és escàs i Facebook, en gran part, han deixat de fer-lo servir, diuen des del Barça. Traduït en números, són més de 200 comptes d’Instagram de xavals del futbol base culer, que es controlen diàriament i al detall.

Un cas singular

Notícies relacionades

Entre tots ells destaca el cas de Xavi Simons, jugador holandès del cadet B del Barça, amb gairebé 700.000 seguidors a Instagram, més que molts jugadors de Primera, com ara Ceballos (Madrid) o Banega (Sevilla), entre altres. O que l’actual emblema de La Masia, Carles Aleñá. Simons, que té 'community manager' i la seva pròpia marca, és un cas «incontrolable» d’èxit avassallador. Una carrera dirigida pels pares que, al final, tenen l’última paraula.

Des de La Masia consideren fonamental el treball de la família i l’entorn del jugador. Per això, durant el mes vinent s’oferirà una xerrada específica sobre el tema a tots els pares dels joves del planter. L’objectiu: formar Iniestes fora del camp durant la quimera que en pugui sortir un altre com ell dins del verd.