Tele

INDIGNACIÓ PEL TRACTAMENT DEL 1-0

Els periodistes de TVE exigeixen la dimissió immediata del director d'Informatius

L'òrgan que els representa els informadors acusa l'equip de José Antonio Gundín de silenciar el referèndum de Catalunya i oferir una visió "parcial i esbiaixada"

Juan Carlos Rosado / Madrid

El Consell d'Informatius de TVE ha exigit “la dimissió immediata” del director d'InformatiusJosé Antonio Alvarez Gundín (a la foto), i de tot el seu equip per l'escassíssima cobertura del referèndum celebrat a Catalunya i per la visió “parcial i esbiaixada” dels fets en els pocs espais dedicats a la crisi del 1-O, que la nota compara en gravetat amb el cop del 23-F. La duríssima nota acusa els responsables dels informatius de voler ocultar als ciutadans tot el que va passar en la històrica jornada de diumenge i d'“incomplir el deure de servei públic encomanat per la llei pel que fa a garantir la informació objectiva, veraç i plural".

L'òrgao de representació dels periodistes de TVE denuncia que la cadena pública “va fer deixament de les seves obligacions i va deixar en l'àmbit de altres televisions la responsabilitat d'informar als ciutadans”. “No només no va preparar un dispositiu especial per al que era fàcil de preveure com un gran esdeveniment informatiu, produït en el marc del que és probablement la pitjor crisi institucional des del 23-F, sinó que es va fer tot el possible per difondre una visió parcial i esbiaixada dels fets”, afegeix el comunicat.

Per argumentar aquesta greu acusació, els periodistes raonen que “sols així es pot explicar que gairebé tot el dia el Canal 24 Horas fos dedicat a tertúlies d'opinió i que durant el matí La 1 només tallés la seva programació per a un breu avanç informatiu a les 12.00 i per a la declaració de la vicepresidenta del Govern (Soraya Sáenz de Santamaría) a les 13.45”. El que va passar a la tarda, segons la nota, va venir a confirmar la “imprevisió absoluta” dels seus caps “amb l'emissió d'una pel·lícula que va ser successivament tallada per emetre les previsibles declaracions del president del Govern, Mariano Rajoy, el líder de l'oposició, Pedro Sánchez, i el líder de Ciutadans, Albert Rivera”.

Càrregues policials ocultes  

Però la cosa no va quedar aquí, perquè “en el súmmum de la incompetència o la mala pràctica”, ni TVE-1 ni el Canal 24 Horas “van recollir en directe les paraules del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, en què va avançar la possibilitat d'una declaració unilateral de independència”. Per als professionals de la casa això, tot i ser denunciable, no és el pitjor: “El més greu és que en els informatius es va minimitzar la informació sobre el que estava passant als carrers de Barcelona i altres localitats catalanes, amb actuacions de les forces de l'ordre públic i votacions que sí que es van veure en altres cadenes”.

El Consell continua la seva nota recordant que aquestes pràctiques per silenciar a la televisió estatal el problema de Catalunya venen ja de lluny. “Des del passat 11 de setembre el Consell ha constatat (com es comprovarà en l'informe detallat que publicarà al llarg d'aquesta setmana) una deriva caracteritzada per l'ocultació o reducció a la mínima expressió, d'informacions essencials per comprendre la realitat del que passa a Catalunya”. Després d'exigir que a TVE, “com en qualsevol espai dins del nostre país”, es compleixi la llei, la nota concluye amb la petició de dimissió: “L'actual direcció dels Serveis Informatius de TVE no té legitimitat moral ni compleix amb la lletra i l'esperit de la Llei de RTVE, recentment reformada al Parlament”. En aquesta llei es torna al sistema de designació del president de RTVE per majoria qualificada del Parlament, cosa que obliga al consens entre els diferents partits. 

Protestes ales redaccions

Torrespaña (Madrid) i a Sant Cugat (Barcelona) s'han celebrat aquest matí actes de protesta dels professionals contra el tractament informatiu que se li ha donat al referèndum de Catalunya en la televisió estatal, que contrasta amb el gran desplegament efectuat per cadenes privades com La Sexta. Els periodistes de TVE han mostrat el seu rebuig amb pancartes en què, entre altres coses, es podia llegir la paraula "vergonya" en català i en castellà.

Outbrain