Més Barcelona

EQUIPAMENT DE PROXIMITAT

Els serveis socials de BCN, més pròxims

L'Ajuntament obre una nova oficina de finestreta única que centralitza la gestió de les ajudes municipals

FERRAN SENDRA
FERRAN SENDRA
FERRAN SENDRA

Luis Benavides

Encara que els experts en macroeconomia observen clars signes de recuperació econòmica després de l'última gran crisi econòmica, la realitat del carrer és una altra: el nombre de persones usuàries de prestacions segueix augmentant a Barcelona. Davant aquesta situació, l'Ajuntament ha decidit reorganitzar i reforçar els serveis socials municipals, vitals perquè garanteixen els drets, la inclusió i la cohesió de la ciutadania. 

L'Ajuntament ha obert una nova Oficina de Prestacions Socials i Econòmiques, un servei municipal que centralitza des de mitjans d'octubre la gestió de les ajudes municipals. La posada en marxa d'aquest servei i la reforma de l'espai ha suposat una inversió de 300.000 euros i la contractació de 15 professionals

Desburocratitzar

L'administració busca facilitar els tràmits perquè les persones més vulnerables puguin accedir a programes, recursos i prestacions econòmiques i socials. Només a Barcelona s'atorguen unes 200 ajudes diferents, tant monetàries com en espècies, i una excessiva burocratització complica tant l'accés a aquestes com la seva gestió. 

El sistema de finestreta única d'aquesta nova oficina, situada al número 344 del carrer d'Aragó, simplifica els processos a l'hora de sol·licitar prestacions i allibera els professionals dels serveis socials de certes gestions i tràmits. 

En la inauguració d'aquest equipament de proximitat, la tinenta d'alcaldia, Laia Ortiz, va subratllar que l'oficina naixia «amb la voluntat de dignificar les persones vulnerables i com l'Ajuntament es relaciona amb la ciutadania» en referència a la comunicació horitzontal entre administració i les persones usuàries. En aquest sentit, els professionals tenen a la seva taula unes plaques que els identifiquen pel seu nom de pila. «Això genera certa empatia, proximitat. Més enllà de realitzar tràmits, en aquesta oficina de nova creació oferim un acompanyament a persones amb un perfil més aviat vulnerable», explica Noemí Peral, de l'Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona, que destaca la formació continuada que rebrà el personal contractat per a aquesta oficina. 

Assessorament

En la nova oficina es poden tramitar ajudes d'emergència social, el Fons d'Infància per a nens i joves de 0 a 16 anys i altres prestacions específiques per a famílies monoparentals. Aquesta oficina també gestiona la renda municipal d'inclusió del projecte pilot B-MINCOME i emetrà certificats d'exclusió residencial social i de pobresa energètica, entre altres. «Aquí també assessorem sobre els passos per rebre prestacions no municipals, d'altres administracions. Ben aviat, per exemple, informarem sobre la documentació i els passos necessaris per percebre la renda garantida de ciutadania de la Generalitat», subratlla Peral.   

Adrià Selva, de 28 anys, llicenciat en pedagogia, és una de les 15 persones contractades després de superar un examen i passar un concurs públic. «Aquí acompanyem en temes referents a les prestacions, però la gent aprofita per explicar-nos altres aspectes de la seva vida. Escoltem i derivem quan és necessari», diu Selva. La majoria de les consultes que rep estan relacionades amb la targeta moneder per a situacions considerades d'emergència social, la coneguda com la Targeta solidària, amb què famílies vulnerables poden comprar en una llarga llista d'establiments d'alimentació que inclou mercats municipals, comerços de proximitat i grans superfícies. «Solen preguntar si ja se'ls han ingressat els diners o avisen de la pèrdua perquè procedim a la cancel·lació i l'enviament d'una nova targeta», explica el treballador de l'oficina.

En l'últim any van rebre unes 28.000 sol·licituds de la targeta solidària. Finalment es van concedir 4.833 ajudes per a famílies i 19.336 ajudes per a menors de 16 anys. «Tinc la targeta des de fa tres anys i ajuda moltíssim», explica Olga R., a l'atur i amb dos nens de 7 i 10 anys. «Aquesta ajuda em permet oferir-los una alimentació molt més sana, equilibrada. Abans només mirava el preu i acabava comprant sempre el mateix, el més barat», diu aquesta usuària de la nova oficina. «L'oficina ara és molt més acollidora i la zona central amb jocs per als més petits és perfecta. Moltes vegades venim amb els nens i si la gestió s'allarga una mica, es posaven nerviosos», afegeix.

El consistori calcula que des del nou servei es concediran ajudes a unes 20.000 persones per valor d'uns 30 milions d'euros durant el primer any. Així mateix, preveuen l'expedició de prop de 800 certificacions d'exclusió social i 1.000 certificacions d'exclusió residencial.

Pla d'acció

La nova oficina és una de les 20 mesures incloses al pla d'acció ‘Impulsem!’, un ambiciós projecte basat en la participació de professionals, usuaris i entitats socials i encaminat a millorar i afinar l'actuació dels 40 centres de serveis socials de la ciutat. El procés d'implantació de les diferents mesures definides per aquest pla impulsat el gener del 2016 serà progressiu fins al 2019. 
 

Noticias relacionadas

Outbrain